2013-11-27

Andra kärlekar

Jag tänkte att jag, seriöst, inte skulle bry mig så mycket om Augustpriset utan påminna om våra egna litterära storverk i stället. Apropå böcker om kärlek och inför stundande jul och så. 

Det är ju så att inte mindre än tre av skribenterna här på Argus har kommit med nya böcker under 2013 och för alla som intresserar sig mer för det smala, originella och egensinniga än det breda, lättillgängliga och mainstreammediala kan man inte tänka sig bättre gåvor till släkt och vänner än: 

Jonas Berghs På väg till Charlotta Anderson, som handlar om kärlek i en trasig värld i en trasig tid, om människor som blivit utsparkade i livet och lämnade ensamma, om en rastlös jakt genom Sverige och Europa. "Sorglig, vacker och insiktsfull" tyckte BTJ. "Slutet är en känslomässig knockout."

Andreas Björstens Kärleksbikter är, som titeln säger, också en bok om kärlek, men i diktform – om kärleken till kärleken och kärleken till poesin. Den mest nyutkomna av Argusarnas böcker – smakprov finns hos Hedengrens och på Andreas egen blogg Det privata blir personligt. Och glöm inte releasefesten den 17 december!

Min egen Pappa, vet du vad jag drömde? har även den kärlek som tema, men här är det smärta mer än hjärta, kärlek av den oturliga sorten, och frågan är vems fel det är när allt går – bokstavligen – åt helvete ... Liknar inget annat i svensk litteratur, enligt Piteå-Tidningen

Ett bonusjulklappstips kommer också från KKFK, Kennet Klemets Fan Klubb, och då gäller det förstås Beröringen, som kom i början av året. Och vad handlar den om? Kärlek kanske? Extremkorta dikter om jag, kropp, identitet, föräldraskap och samhälle. 

Då så. Detta kan mycket väl vara årets viktigaste böcker, men jag tror att jag hoppar över det där med konstnärlig rangordning, tävlingar och sådant. Huvudsaken är att ni köper de här böckerna, ger bort dem, rekommenderar dem, lånar dem på biblioteket – så att de hittar fram till sina rätta läsare.

3 kommentarer :

Jonas Bergh sa...

Trevligt initiativ, Helena.
Om någon är intresserad av min bok: Det är något trassel med AdLibris men det går utmärkt att beställa från Bokus eller Bokia eller (billigare) direkt av mej. Mejla i så fall jb23@spray.se och få en bonusbok.

Goo sa...

Fräscht, Helena, att kalla sin egen bok en av "årets viktigaste böcker".

Helena Looft sa...

Ja, vadå? Annars hade jag väl inte skrivit den.