2009-06-11

Release för nya Hjärnstorm


Hjärnstorm är en av våra äldsta och fortfarande vitala kulturtidskrifter (grundad 1978, samma år som Aurora...). Det nya numret innehåller bland mycket annat en artikel av mig, där jag analyserar en dikt av Charles Bukowski, ”dubbelmackan”, på engelska ”the sandwich” (övers. Einar Heckscher). Jag tycker det är en på sitt sätt fantastisk dikt, och min förhoppning är att kunna visa på det djup som finns hos den till synes ”enkle” Bukowski.

Numret innehåller också originallyrik av Einar Heckscher, ett större material kring Fernando Pessoa med mera med mera.

I kväll blir det releaseparty för det nya tidskriftsnumret på Kulturhusets terrass, Einar kommer att medverka med nyskrivna dikter. (Och jag konstaterar att jag själv tyvärr kommer att missa evenemanget p.g.a. andra åtaganden.)

Einar Heckscher finns med på min lista – jo, det existerar en sådan – över de bästa svenska estradpoeterna, liksom för övrigt också Henrik Franzén. Just dessa två män har en hel del gemensamt; de har bägge arbetat med att levandegöra Charles Bukowskis litteratur för en svensk publik, Einar H. som översättare, Henrik Franzén som uppläsare (och arrangör av en minneskväll på Mosebacke).

Bägge har också gjort sina i mitt tycke bästa framträdanden i ett samspel med musiker, kanske för att de har ett förflutet som just musiker bägge två.
Det finns poeter som uppträder med musiker och aldrig kommer helt till sin rätt i den omgivningen, orden dränks av musiken.
Så inte med Einar eller Henrik; de har den där förmågan att läsa rytmiskt synkoperat, ibland i takt, ibland i otakt med musiken, så att orden bärs fram just på bästa sätt; poeten tar plats och träder tillbaka om vartannat; ibland hinner han bara göra instick där utrymmet tillfälligt uppstår. Ett sådant sätt att läsa kräver lyssnande musiker, intuition och intelligens hos alla medverkande, förmågan att lyssna på varandras fraser och så att säga bolla tillbaks, ibland blixtsnabbt. Det finns inget statiskt över en sådan läsning, samspelet och improvisationen gör att där finns en oavbruten nerv.
Vet inte hur det blir ikväll, det blir förmodligen bra, även om Einar är solo just under sin läsning. Många andra medverkar under kvällen.

Inga kommentarer :