tag:blogger.com,1999:blog-9166768.post469774834039072018..comments2024-03-27T10:34:51.306+01:00Comments on Den Blinde Argus: Ett slags statementOla Lindvallhttp://www.blogger.com/profile/17638656783870923308noreply@blogger.comBlogger46125tag:blogger.com,1999:blog-9166768.post-83134330552755112502010-05-27T20:23:57.527+02:002010-05-27T20:23:57.527+02:00Läs gärna Swedenmarks blogginlägg här (LO-Tidninge...Läs gärna Swedenmarks blogginlägg här (LO-Tidningens officiella ståndpunkt?). Då är frågan man ställer sig varför det var intressant med debatter 1984 men varför de inte får föras i dag. Läs texten så förstår ni hur jag menar.<br /><br />http://lotidningenkultur.wordpress.com/2010/05/16/triumf-att-finnas-till/#respondAndreas Björstenhttps://www.blogger.com/profile/05312410949503035114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9166768.post-14313152412816225862010-05-27T20:12:00.477+02:002010-05-27T20:12:00.477+02:00Här en tillfällig slutreplik från min sida (jag tr...Här en tillfällig slutreplik från min sida (jag tror inte att sista ordet är sagt ännu):<br /><br />Om man tittar på de summeringar av det gångna poesidecenniet som hittills har gjorts i etablerade tidningar/tidskrifter (Jesper Olsson i SvD, Hanna Nordenhök i AB samt Lyrikvännen nr 2/10) så utmärks de av en bedövande samstämmighet; de skildrar språkmaterialismens framgångar och väg till seger, åtminstone dominans inom poesi-Sverige. <br /><br />Kritiken mot språkmaterialismens estetik - som ju dock har funnits - framställs av Jesper Olsson som "konservativt genskall" och förbigås helt av Hanna Nordenhök. (Egentligen är det fel att tala om estetik vad gäller OEI, vi kanske hellre borde tala om poetologisk hållning eller liknande.)<br /><br />I Lyrikvännen finns dock denna kritik med, omnämnd och mestadels raljerad med. Detta i artikeln "Poetiska bataljer". Här erkänner Annina Rabe att, ja, det har funnits kritik och debatter men momenten i den debatten skildras på ett sätt som bara ibland kan kallas neutralt; oftare negativt eller, som sagt, raljerande. Det enda ställe i Lyrikvännens 00-talnummer där några andra typer av författarskap än de i huvudsak språkpoetiska över huvud taget omnämns är just när kritiken mot språkmaterialismen skildras! Annars skulle andra traditioner varit fullständigt osynliga.<br /><br />Om samstämmigheten har varit närmast total i SvD, AB och Lyrikvännen, så har andra röster fått tillfälle att höras på retrogarde.org, på Den Blinde Argus samt på Axess-bloggen (Johan Lundberg har dock i den här omgången mest tagit upp så att säga debattekniska saker i Annina Rabes framställning). Detta framställs (av leonard t.ex. här ovan) som att det är några få hätska och förbittrade röster, inte några värdiga debattörer kantänka! John Swedenmark skriver i Lo-Tidningens blogg den 16 maj att det är så tröttsamt med debatter så att han "håller på att somna". Mer än så var tydligen inte mångfalden värd, den mångfald som väl också borde få gälla inom litteraturen?Andreas Björstenhttps://www.blogger.com/profile/05312410949503035114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9166768.post-32118635803983138582010-05-26T21:58:34.832+02:002010-05-26T21:58:34.832+02:00Tack Gabrielle, för kloka ord. Och en sak till för...Tack Gabrielle, för kloka ord. Och en sak till förresten: de flesta av surrealisterna är i motsats till Giacometti bortglömda idag. En gång i tiden vimlade det av surrealister, men tiden är så nyckfull så nyckfull. Jag har för mig att Dalí skrev ngt roligt/klokt om detta, ngt om tillfälliga berömdheter, bräckliga & osäkra. Har för mig att det var i "Salvador Dalís hemliga liv". Salvador var i mång & mycket horribel, men lyckades faktiskt inte alltid dölja/förnedra sin intelligens. Han har sagt en del bra grejer. Nu tackar även jag för mig i denna debatt. Den som önskar tala vidare med mig (om annat) kan använda min blogg eller min mailadress.<br /><br />Till Björsten: fortsätt vara obekväm & ifrågasättande. Din insats är värdefull. Den lilla svenska kultur-ankdammen behöver fler strider, inte färre!<br /><br />Love & bruises/KimKim Larssonhttp://eremonaut.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9166768.post-31695955963216637882010-05-26T20:58:32.132+02:002010-05-26T20:58:32.132+02:00Sant också detta, Gabrielle.
Men en sammanfattning...Sant också detta, Gabrielle.<br />Men en sammanfattning av ett helt poetiskt decennium är en så pass viktig sak (det påverkar den framtida historieskrivningen) att man nog har rätt att vänta sig, kanske t.o.m. att kräva, en lite större mångfald!<br />Över huvud taget börjar det framstå som märkligt att det här numret av Lyrikvännen inte diskuteras offentligt, inte utanför bloggvärlden i alla fall. Hittills har det bara fått två väldigt små recensioner, eller omnämnanden, av Kristian Lundberg i KvP samt i Arbetarbladet.Andreas Björstenhttps://www.blogger.com/profile/05312410949503035114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9166768.post-6945439260071088902010-05-26T14:52:05.085+02:002010-05-26T14:52:05.085+02:00Jag förstår inte surandet kring Lyrikvännen; om de...Jag förstår inte surandet kring Lyrikvännen; om det är någon tidskrift som under senare år hållit sig öppen för många olika sorters poesi, så är det väl den?<br />Om man sen gör ETT nummer där någon riktning dominerar, so what? Det är ju ändå bara ett nummer.<br /> <br />Men visst förstår jag alla dem som arbetar konstnärligt vid sidan av modefåran, och deras ilska. Så har det alltid varit. Till och med den underbare Giacometti blev utesluten ur surrealistsällskapet, för att kotteriets styrplan var viktigare än en intressant människa. Det är livet på en pinne. Men vad gjorde han då, vad gör varje kreativ människa i ett sånt läge; jo, vänder ryggen åt fållan. Koncentrerar sig. <br /><br />Kim Larsson är lite inne på det, ser jag.<br /><br />Debatt behövs. Men: Färdigpratat för min del.<br /><br />The princess and the prince discuss whats real and what is not...Gabrielle Björnstrandhttps://www.blogger.com/profile/15358068463950842245noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9166768.post-54979724652264036622010-05-26T11:49:49.393+02:002010-05-26T11:49:49.393+02:00P.S. Johannes Anyuru finns med i Lyrikvännens geno...P.S. Johannes Anyuru finns med i Lyrikvännens genomgång, inte ens LV kunde missa honom.Andreas Björstenhttps://www.blogger.com/profile/05312410949503035114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9166768.post-29871057420649504682010-05-26T11:40:00.542+02:002010-05-26T11:40:00.542+02:00Detta är riktigt, Carl. Nu sitter jag inte med tid...Detta är riktigt, Carl. Nu sitter jag inte med tidskriftsnumret framför mig, men tror ändå att jag minns det ganska väl. Eva Ströms mini-antologi t.ex. har ingen avgränsning åldersmässigt på vilka poeter hon tar med; hon väljer att ta med Katarina Frostenson (debut redan 1978) som den äldsta poeten i sitt urval, och fyller sedan på med yngre, i huvudsak, språkpoeter. Hade hon velat lyfta fram andra traditioner, så hade hon kunnat nämna t.ex. Håkan Sandell eller Göran Greider. Hon hade kunnat skissa upp andra utvecklingslinjer, men det görs inte. (Det blir en given dramaturgi, där allt leder fram till dominans för den skola som vi alla känner under namnet språkmaterialismen.) Oscar Nilsson Tornborgs urval är mer styrt av att det ska vara förhållandevis unga poeter som nyligen debuterat. Men även här hade han kunnat plocka upp enstaka diktsamlingar av en annan karaktär än den gängse language-poesin. Resultatet blir att andra typer av poesi, brett berättande osv. som redan är undertryckta eller avvikande i det svenska klimatet framstår som än mer ovanliga än de är.Andreas Björstenhttps://www.blogger.com/profile/05312410949503035114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9166768.post-67622843353795080922010-05-25T19:49:48.151+02:002010-05-25T19:49:48.151+02:00Nu kom du ju in i diskussionen ganska sent, leonar...Nu kom du ju in i diskussionen ganska sent, leonard, men den handlade från början om det faktum att Lyrikvännens försök att sammanfatta det senaste decenniet missar just de tjugo-trettio poetnamn du skriver om.Carl Forsberghttp://retrogarde.orgnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9166768.post-31610206079430057492010-05-25T17:04:32.421+02:002010-05-25T17:04:32.421+02:00Jag menar alltså inte att det skulle vara något fe...Jag menar alltså inte att det skulle vara något fel att vissa diktsamlingar har en numerärt väldigt liten publik. <br /><br />Jag menar att det är fel att det återigen och återigen är samma typ av poesi som erbjuds, med vissa undantag. Även på biblioteken.Andreas Björstenhttps://www.blogger.com/profile/05312410949503035114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9166768.post-68381334697168749062010-05-25T17:02:02.437+02:002010-05-25T17:02:02.437+02:00När jag talar om min egen poesi är jag förstås i e...När jag talar om min egen poesi är jag förstås i ett utsatt läge. Det har inte självklart allmänintresse, även om jag själv naturligtvis brinner för den, och vet att även ett antal utspridda privatpersoner gör det. <br /><br />Anledningen att biblioteken inte köper in min bok är rent strukturell och inte del av någon konspiration (men det fungerar rent praktiskt som om det faktiskt vore en konspiration). En taleskvinna för BTJ berättade för mig - jag tror jag tagit upp det tidigare på bloggen - att "lyrik ju säljer så lite och biblioteken får de diktsamlingar de behöver gratis av Kulturrådet". Därför tas de flesta diktböcker inte ens upp till bedömning, inklusive min! Det är en enormt kraftig försämring av offentlig service på bara något årtionde. De avfärdar den alltså inte av kvalitetsskäl, vilket hade varit något helt annat, de har helt enkelt inte läst den. Vilka böcker får biblioteken gratis? Jo, vad gäller den smala genren lyrik får de framförallt språkmaterialistiska diktsamlingar från OEI och Bonniers. (Dvs de som har litteraturstöd, vilket i hög grad är nämnda typer av böcker.) Detta bidrar till snedvridningen och förstärker den. Ofta orkar de inte ens packa upp dessa gratisböcker från Kulturrådet, därför att de vet att det är så få som efterfrågar dem och de vet också ungefär vilken typ av böcker det är. Men det sistnämnda dömer jag efter hörsägen. <br /><br />Vad gäller det jag skrev om här ovan: Tja, det har onekligen påverkat ett skede av den svenska poesins utveckling i alla fall. Men du kanske hellre vill prata om världslitteraturen?Andreas Björstenhttps://www.blogger.com/profile/05312410949503035114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9166768.post-44959533416527035602010-05-25T15:56:24.907+02:002010-05-25T15:56:24.907+02:00Andreas: Nej, jag är inte "så nyfiken", ...Andreas: Nej, jag är inte "så nyfiken", men eftersom du hänvisar till - jag undrar om du inte gjort det förr också - en viss, bestämd historia och säger A men inte B så är det inte konstigt att någon frågar vad du syftar på. Någon "litteraturhistorisk betydelse" kan jag inte se att den incident du berättar om har. <br /><br />Låter mest som en rent privat schism som inte har något särskilt att göra med debatten. Ponera att någon skulle bråka med Bob Hansson om det ena eller det andra, vad är det att dra upp i en poesidebatt 5 år senare? Du får ursäkta, men jag förstår inte riktigt poängen. <br /><br />Att Stockholm stadsbibliotek inte köper in din bok eller att tidningarna inte recenserar den är nog inte en del av en större konspiration mot den romantiska poesin. Det beror gissningsvis på andra saker. <br /><br />En skevhet i den linje du driver är ju dessutom att det inte förekommer någon egentlig marginalisering av den romantiska eller traditionella poesin. Jag skulle kunna räkna upp tjugo-trettio poetnamn (förmodligen fler) som inte tillhör de så hatade kotterier du beskriver och som ändå är uppmärksammade och recenserade och utkommer på stora förlag. Att språkpoesin (eller vad man ska kalla den) är allenarådande och förhärskande är en myt.leonardnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9166768.post-80356109079841819352010-05-25T15:14:22.237+02:002010-05-25T15:14:22.237+02:00Till Kim: Det är bra, jag ska kolla in din blogg!Till Kim: Det är bra, jag ska kolla in din blogg!Andreas Björstenhttps://www.blogger.com/profile/05312410949503035114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9166768.post-82443347849491340512010-05-25T14:45:46.543+02:002010-05-25T14:45:46.543+02:00Maktspråk: Det är att inte bli inbjuden till debat...Maktspråk: Det är att inte bli inbjuden till debatter som man själv varit med om att starta.Andreas Björstenhttps://www.blogger.com/profile/05312410949503035114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9166768.post-82690646059859635052010-05-25T14:33:23.119+02:002010-05-25T14:33:23.119+02:00Svar till Andreas Björsten: jag vet att Du är akti...Svar till Andreas Björsten: jag vet att Du är aktiv på många fronter, & jag försöker undvika att uppehålla mig vid en person i denna debatt; att personfixera argumentation är ofta fruktlöst; jag försökte helt enkelt sammanfatta läget; den som vill får ta åt sig; jag har riktat mig till alla & ingen; nej, jag tycker inte att man/Du ska tiga; rätten att tala är som bekant en av de fundmanetala rättigheterna; men just den problematik som här dryftas är för många välkänd; vi måste gå vidare, handla. Nu. Jag gör det med min blogg. Kanske inte mycket, men den är mitt strå till stacken.<br /><br />Peace/KimKim Larssonhttp://eremonaut.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9166768.post-22884009494243629372010-05-25T14:06:39.094+02:002010-05-25T14:06:39.094+02:00En liten berättelse för dig leonard, eftersom du ä...En liten berättelse för dig leonard, eftersom du är så nyfiken (fast jag undrar om du inte är närmare inblandad än du ger sken av med ditt alias). <br /><br />Den 5 mars 2005 inbjöd ABF Göteborg till debatt på temat "Den radikala poesin". Debatten anslöt ganska tydligt till den då grasserande - har vi nämnt den? - poesidebatten. <br />Men inbjudna var inte någon av de mest aktiva debattörerna, lustigt nog. Inte jag själv, inte Boel Schenlaer, inte Håkan Sandell, inte Carl Forsberg osv. Jag bestämde mig för att hur som helst åka ner och lyssna (och ja, debatten handlade mycket om språkmaterialismen och kritiken mot den, men låt oss inte föregripa händelseförloppet). På tåget ner, X2000, sammanstrålade några av debattörerna av en slump. De inbjudna var: Åsa Maria Kraft, Jenny Tunedal, Ragnar Strömberg, Bob Hansson och Jörgen Gassilewski. Ragnar Strömberg och debattledaren Lena Ulrika Rudeke anslöt naturligtvis i Göteborg. <br />På tåget uppstod snart en hård ordväxling, där Bob intog en mer medlande roll. Jörgen Gassilewski och jag gick undan en bit, han tryckte upp mig mot en vägg och råskällde under ca 40 minuter, på en mycket lägre nivå, jag lovar, än den som hittills kommit till uttryck i den här bloggen. <br /><br />Jag har inget problem med karln i dag, och jag tror inte han har det med mig heller. <br /><br />Det finns många trevliga människor inom språkmaterialistiska kretsar, en del som kan visa otrevliga sidor också (och vem kan inte göra det ibland?). Dock har vi fundamentalt olika litterära inriktningar, det går inte att komma ifrån. Det pinsamma och jobbiga för mig var att på den efterföljande debatten slätades alla hårda motsättningar över, alla var så överens, så överens. Det kändes genomfalskt. <br /><br />Om du tror att alla på den språkmaterialistiska sidan är några snövita änglar, medan vi traditionalister/estradpoeter (inte riktigt samma sak alltså) är några skurkar, då är du garanterat fel ute, och det är i själva verket du som ägnar dig åt dichotomiskt tänkande. <br /><br />Den litteraturhistoriska betydelsen av ovanstående och annat som har hänt; det är att Bob Hansson och även Maria Küchen enligt egen utsago har slutat skriva/publicera dikter sedan dess, av obehag över litteraturklimatet. Säger det något? Jag tycker det säger allt. Själv har jag som romantisk lyriker nekats spridning genom Stockholms stadsbibliotek. Det säger också allt. Någon oberoende kvalitetsbedömning av min diktsamling "Muntliga dikter" har inte skett utom i tidningen Kulturen och i tre finlandssvenska tidningar/tidskrifter.Andreas Björstenhttps://www.blogger.com/profile/05312410949503035114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9166768.post-43063940960417072242010-05-25T13:27:41.140+02:002010-05-25T13:27:41.140+02:00Kim, du sammanfattar läget glänsande!
Men vad beg...Kim, du sammanfattar läget glänsande!<br /><br />Men vad begär du av mig, att jag ska tiga i varje läge? Efter min debattinsats, om man så får kalla den, hösten 2004-våren 2005 var jag ganska utmattad och kände att jag inte hade så mycket mer att tillföra. <br /><br />Jag teg därför när Jakob Simonson blev angripen av ett koppel språkmaterialister i sin blogg Childe Jakob hösten 2005.<br /><br />Jag teg när etablerade skribenter som Maria Küchen och Fredrik Hertzberg började tala om "poesikriget" och det negativa med att det pågick ett sådant. (Vad skulle jag göra, jag skulle aldrig fått in ett svar till Maria Küchen i Expressen.)<br /><br />Jag teg även i stort sett när Johan Lundberg började skramla kring OEI 2007.<br /><br />Men ska jag tiga även när Lyrikvännen ger en helt tendentiös sammanfattning av det årtionde som gått? Lyrikvännen, som jag själv jobbat med, ända tills det dåvarande styret fick sparken på grund av felaktig poetisk/ideologisk inriktning?<br /><br />Helena: Det är helt riktigt att vissa dikter i Politiskt våld nästan säkert är påverkade av Bruno K. Öijer. Jag har skrivit om det i Lyrikvännen nr 5/04 under rubriken "Den oönskade kommunikationen". Man kan säga att jag gjorde en problematisering av Raattamaas författarskap, iom att jag lyfte fram sidor hos honom som inte brukar beaktas, och som dessutom går emot hans egen (i samma diktsamling) uttalade ideologi att inte kommunicera.<br />Det upptogs tydligen så negativt av följande Lyrikvännen-regim så att de i de följande numren, efter att de tillrätt, ägnade sig åt veritabla hyllningar av Raattamaa.<br /><br />Kim återigen; jag har ägnat mig åt att vara ordförande i Romantiska Förbundet som ger ut tidskriften Aurora (existerar sedan 1978). Tyvärr blev vi av med kulturstödet redan 2000 och lever med extremt små ekonomiska marginaler. <br /><br />Det har skett en omfördelning inom tidskriftsstödet i riktning mot de mer språkmaterialistiska publikationerna.<br /><br />Johan Nordgren är en nära vän som jag samarbetar med om estradpoetiska arrangemang. Jag är medveten om att han har en delvis annan smak än mig, men vi samarbetar bra. <br /><br />leonard, jag återkommer till dig eftersom det tydligen har fått en viss litteraturhistorisk betydelse, det som jag syftar på.Andreas Björstenhttps://www.blogger.com/profile/05312410949503035114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9166768.post-81825140894628487382010-05-25T11:58:48.616+02:002010-05-25T11:58:48.616+02:00Gunnar: Jag kan nog undvara att bli tagen på allva...Gunnar: Jag kan nog undvara att bli tagen på allvar av dig.leonardnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9166768.post-36523429289811216722010-05-25T10:41:41.423+02:002010-05-25T10:41:41.423+02:00Håkan: Tack!
Andreas: Ingen tagen. Jag kan ju des...Håkan: Tack!<br /><br />Andreas: Ingen tagen. Jag kan ju dessvärre vara rätt snarstucken.<br /><br />Leonard: Om du vill bli tagen på allvar så för din egen talan och sluta vara uttolkare av andras tankar och åsikter. De är gamla nog tala för sig själva.<br /><br />Jag lämnar den här diskussionen nu. Tack!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9166768.post-56823898197020543252010-05-25T09:56:44.941+02:002010-05-25T09:56:44.941+02:00Kring de förmodade polerna traditionalism & ex...Kring de förmodade polerna traditionalism & experimentalism (jag vet att jag höftar) utspinner här sig ett rikt & intressant samtal. Som utomstående (hittills icke-debatterande & icke-infekterad) blir jag glad över att den förs alls. Sverige är som bekant ett pyttelitet land där det (i bästa fall) får gå 1,5 tåg per decennium. Varje dialog & varje nypa frisk luft behövs. Nu har det poetiska experiment-tåget tuffat ett tag. Det har olika namn, men vi kan vara överens om att det handlar om att betrakta/behandla språket som massa, materia... en estetisk nivellering, en nivellering som ger näring åt poesiklimatet... man kan faktiskt kalla den sk språkmaterialismen för en vetenskaplig praktik, i den mån poesin kan vara vetenskap... Att den tongivande kretsen runt OEI & angränsande poeter gjort en kulturell insats (& alstrat kulturkarriärer) är uppenbart, & det betvivlar förhoppningsvis ingen. Ingen kan dock bestrida att det skär sig mellan traditionalisterna (jag höftar igen) & experimentalisterna. Vad de debatterande tycker om detta förstår jag... däremot förstår jag inte vad traditionalisternas handlingsplan är. Handlingsplanen. Vantrivs men med läget, måste man väl göra mer än prata? Man måste väl skapa motkrafter, eller har jag missat nåt? Att det skapats en klick, ett kotteri, en krets som inte är intresserad av debatt, är självklart. Så ser det ut i världen, historien, universum... En grupp avancerar, får sina stipendier (oj oj kulturtårtan som är så tunn så tunn), sitt dagstidningsutrymme, sin cred... & man tiger när man kritiseras. Kotterier är alltid passionerat ointresserade av offentlig debatt. Men den andra sidan då? Vad vill den? Den vill ha mer utrymme, ett mer nyanserat poesiklimat osv... det vill jag för övrigt också ha. Men ska det uppstå, får man göra allt själv. Allt. Tanken att ett kotteri vars politik man ogillar & deras finansiärer skulle ge en själv (motståndaren) en break, är absurd. It ain't gonna' fxxxxxg happen. Så jag kan inte låta bli att tycka att den ofta formulerade kritiken mot det etablerade (ja vi vet att diktsamlingar i Sverige på 2000-talet stansas ut som pepparkakor & vi vet att det är sjukt tråkigt & att böckerna ofta är till förvillelse lika, & att de är torrare än Kalahari) går på tomgång. Man kan uppmärksamma ett problem (i detta fall den extrema likriktningen i dagens poesi) ett par gånger. Sedan måste man tiga eller göra någonting. Vad? Skriva dikter, göra en tidning, en bok, ett förlag, översätta utländsk poesi, eller starta en blogg. Visa alternativ. Prat räcker bara så långt. OEI-gänget har gjort sitt redan. Om Du är missnöjd, gör ditt!<br />Om Du redan gör Ditt, så är Du förhoppningsvis så passionerat uppslukad av det att sådana här debatter har marginell betydelse.<br />Vad jag återigen vill säga är: prat räcker bara så långt. Kör!<br /><br />Auto-surrealistiska hälsningar från Kim Larsson, administratör för bloggen Eremonaut, <br />http://eremonaut.wordpress.comKim Larssonhttp://eremonaut.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9166768.post-5796654565970077672010-05-25T09:18:37.411+02:002010-05-25T09:18:37.411+02:00Jag gillade också Johan Nordgrens kommentar! Mera ...Jag gillade också Johan Nordgrens kommentar! Mera sådant! In med språkmaterialism i estradpoesin och romantik i språkmaterialismen! För det sistnämnda finns ju faktiskt också. I Raattamaas "Politiskt våld", till exempel, kan man hitta dikter som är klart inspirerade av Bruno K. Öijer.Helena Loofthttps://www.blogger.com/profile/14814600559751166891noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9166768.post-12924660935518869902010-05-24T23:38:02.661+02:002010-05-24T23:38:02.661+02:00Andreas: Om hätskheten nu även fanns på "den ...Andreas: Om hätskheten nu även fanns på "den andra sidan", som du påstår, så skulle den väl få ett offentligt uttryck också, oavsett om dessa meningsmotståndare har en framskjuten position eller ej. Så har dock inte skett, vilket jag inte tror har att göra med att de är rädda att sätta något på spel, utan helt enkelt anser debattklimatet vara för patetiskt. <br /><br />Utan att tillhöra något läger eller en skola kan jag förstå dem. Att dras ner till en dumboms nivå och bli slagen av dennes större erfarenhet (eller hur nu Nietzsche formulerade det) är aldrig vackert.<br /><br />Det är bara att läsa det du skriver här ovan: "de stora livsfrågorna" (vilka är dem?), "den levande, stora poesin" (vad kännetecknar den?). <br /><br />En sluten och dikotomisk poesisyn där allting är svart och vitt, ont och gott, och där nyanserna helt plånas ut... Vad finns det att säga i en sådan diskussion? Johan Nordgren kom med några bra påpekanden, bland annat om att det finns en närhet till det muntliga även inom samtidspoesin, men det viftades såklart bort. Ordning och reda, kom inte och stör vaneseendet. <br /><br />Nej, jag var inte på plats i mars 2005, vet inte vad du syftar på, och förstår heller inte varför du väljer att smyga som katten runt het gröt. En hätsk diskussion utbröt med någon som inte tyckte som du. Jaha? Eftersom du inte nämner vad det rör sig om går det ju inte heller att bemöta. Det kanske inte är så viktigt med debatt när allt kommer omkring.leonardnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9166768.post-52957376914446844222010-05-24T20:03:05.533+02:002010-05-24T20:03:05.533+02:00Här tycker jag att du gör ett klassiskt felslut, l...Här tycker jag att du gör ett klassiskt felslut, leonard. Du utgår från att de som vill föra debatt är mer hätska och folkilskna av sig än de som vägrar föra en debatt. Det behöver inte nödvändigtvis vara så. Redan 2004-2005 var det svårt, nästan omöjligt, att få några från "den andra sidan" att debattera (med undantag av Martina Lowden och Elise Karlsson, som på något sätt fick föra deras talan, ikläda sig deras klädnader; så småningom kommenterade även Anna Hallberg på tidskrift.nu). I dag är det förmodligen än svårare att få några kommentarer eller debattinlägg från "språkmaterialisterna". Varför? Därför att de har allt att förlora på att föra en debatt, gissningsvis. (Visst är det möjligt att de tycker debatten är alltför låg, men i såna fall kan de ju försöka höja nivån?) De sitter, nästan allihop, på hyfsade positioner inom kulturlivet, och deras positioner är mycket mer cementerade nu än för fem år sedan. Man kan ju tillägga att deras på den tiden uttalade ideologi var att man inte skulle kommunicera!<br /><br />Själv har jag sett en slags den svenska poesins kris under uppsegling sedan en längre tid, avförtrollning och samtidigt marginalisering, en pågående kvalitetssänkning. Språkmaterialisternas begränsade sätt att se på språket - att befria det från referentialitet etc - gör att poesin tappar uttrycksmöjligheter. Förr kunde poeterna skriva en kärleksdikt, en dikt om samhället, en dikt som berörde osv. Därför att de jobbade med de stora livsfrågorna och sökte ett språk för att uttrycka det. Språkmaterialisterna har klippt av allt detta och därför har de tappat kontakten med den levande, stora poesin. Den finns bara kvar fragmentariskt ibland, av ren tur. <br /><br />Du undrar vad det är för hätskhet jag (och Bob) talar om och om det inte är vi traditionalister/estadpoeter som själva står för den. Jag ber dig att läsa om följande rader ur vad jag skrivit här ovan:<br />"Jag har sett vissa språkmaterialister in action när de går från diskussion till rena hotelser. Det är en privat upplevelse som jag bara delar med några."<br />Du var inte närvarande när det här som jag i huvudsak syftar på hände i mars 2005, inte vad jag vet, jag och Bob var det. Vi drog kanske lite olika slutsatser av det bara. P.S. Det var inte Bob som blev attackerad.Andreas Björstenhttps://www.blogger.com/profile/05312410949503035114noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9166768.post-1337359894181760262010-05-24T19:42:46.064+02:002010-05-24T19:42:46.064+02:00Varför är du så hätsk, leonard, bakom ditt alias?Varför är du så hätsk, leonard, bakom ditt alias?Carl Forsberghttp://retrogarde.orgnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9166768.post-91357382261350820442010-05-24T14:52:04.220+02:002010-05-24T14:52:04.220+02:00"Bob sa i alla fall under sitt framträdande a..."Bob sa i alla fall under sitt framträdande att han hade slutat skriva poesi på grund av hätskheten i debatten 'mellan estradpoeter och språkmaterialister'"...<br /><br />Vad är det för hätskhet som åsyftas? De så kallade "språkmaterialisterna", som med rätta inte erkänner den infantila etiketten, har väl inte deltagit i några debatter i frågan de senaste fem åren eller så? Och varför skulle dem egentligen? Om det finns någon hätskhet (och förbittran) så hittas den väl på Den Blinde Argus, Retrogarde-bloggen och Axess-bloggen, och liknande forum. Hätskheten är ensidig. De attackerade kunde inte bry sig mindre. Förvisso är de inte alltid lysande poeter, men de vet åtminstone när en debatt är för låg, vulgär och korkad för att delta i.leonardnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9166768.post-59930886571352816942010-05-24T01:19:13.045+02:002010-05-24T01:19:13.045+02:00Du menar Eva Ströms mini-antologi? Tja, den hade v...Du menar Eva Ströms mini-antologi? Tja, den hade väl en viss slagsida mot språkpoesin, utan att vara övertydlig på den punkten.Andreas Björstenhttps://www.blogger.com/profile/05312410949503035114noreply@blogger.com