Vådligt svartsynt
är hon, Anne-Marie Berglund, i sina brev. Men hon är också medryckande och
upplyftande. Nej, jag har inte läst Thomas Nydahls urvalsvolym från en 24-årig
brevväxling, Sedan möttes vi i Paris, egendomligt nog finns den ännu
inte på bibblan. Det jag håller i mina händer är en annan volym med
brevväxling, denna gång mellan vännen Viveca Tallgren (bosatt i Köpenhamn) och
Anne-Marie Berglund. En samling brev, rättframma och magiska, från deras första
bekantskap 1983 och framåt. Breven är utvalda och kommenterade av Viveca Tallgren,
vars egna brev inte finns med. De är ordnade efter sina teman, som Föräldrarna,
Livet som diktare och konstnär, Ute och hemma samt Eros.
Jag har blivit
fånge i mina egna konstruktioner heter boken som kom redan 2020, året för författarinnan Anne-Marie Berglunds bortgång. Titeln är ett citat ur ett av breven, dock finns
inte just det brevet med. Vilket känns lite konstigt eftersom det är ett så
centralt citat.
Hennes berättelse om
förhållandet till föräldrarna (för breven bildar ju nästan en sammanhängande
berättelse) är ohygglig, om tre människor som blivit varandras såriga sällskap och värsta fiender samtidigt som de inte klarar sig utan varandra. Mamman
vill leva sitt liv genom dottern, men det går ju inte. Barnet (den vuxna
Anne-Marie) känner sig allt mer utsugen och hindrad av familjekonstellationen,
och försöker länge förgäves bryta sig loss. Först mammans och sedan pappans
bortgång och död bjuder på försoning, Men arbetarklasshorisonten som hämmat henne under hennes uppväxt lever kvar inom henne,
Breven om konstnärskapet
är de kanske viktigaste även om de är väldigt mörka, som om skapandet sker ur
en latent depression och först detta att ge sig skrivandet helt i våld kan upplösa
ångesten och leda på okända vägar till ett nytt bejakande. Även Eros och
Resorna har denna funktion.
”Det bästa som
publiceringen av mina böcker fört med sig har varit oväntade sammanträffanden. I
övrigt tycker jag det är ett enda stort lidande att måsta prångla ut sig på det
där sättet. Att skriva är ju förstås också någon gång en stark upplevelse, men
usch för att göra offentliga böcker av det. Men av någon outgrundlig anledning
har jag hamnat i det här och jag ser inget annat att hoppa över på.
Dock, som sagt
var, träffar man människor tack vare sina alster, som man inte träffat på annat
sätt för man orkar ju inte gå upp och ned för gatorna i det oändliga för att ’ragga’
själar.”
(ur brev daterat 2.7
83)
Citatet ger en
aning om hennes rörliga, liksom plastiska språk. Självsäkerheten i skrivandet
kommer och går men hon talar alltid med klar röst, rätt igenom depressionerna
och tvivlen på det egna förmågan.
Den lilla boken är
utgiven på danska (?) Print on Demand-förlaget Apuleius’ Aedsel. Fin läsning
för ensamma dagar (fast man läser ju ut boken på någon timme så vädret behöver
inte vara uselt hela den dagen). Molnen river i skinnet efter avslutad läsning
och man tänker att Anne-Marie Berglund fortfarande är en författare vars ord är
värda att leta rätt på, hur de än kommit till, minsta ord från henne kan vara
värdefullt. Sveriges enda kultförfattare, enligt Kristoffer Leandoer.
Å, den vill jag genast läsa. Vi hade några så roliga möten hon och jag. Och jag såg till att hon skrev ett par grejer när jag var redaktör för OTTAR. Även per telefon hade vi bra kontakt. Hon var mycket intuitiv, förutom den litterära begåvningen.
SvaraRadera