Rámus är ett litet men inflytelserikt svenskt bokförlag, Bland mycket annat har de givit ut flera titlar av Nobelpristagaren Louise Glück. Dessutom jobbar Per Bergström där, redaktören som har sista ordet vad gäller att boka poeter till Rum för poesi på Bokmässan.
En av de senaste utgåvorna på Rámus är ”Din tyngdkraft min fjäder” av flamländske poeten Tom Van de Voorde (övers. Per Holmer). Jag är verkligt kluven till den boken. Mina favoritdikter i den är de förhållandevis nollställda, som visar upp ett klart, europeiskt alienationstillstånd, stadslandskap som han faktiskt förmår göra poetiskt fruktbara.
på väg
mot en stunds
intimitet
och uppmuntran
korsar
jag tanklöst en gata
viker
av åt fel håll
förbryllad
av ränder på en grön rock
puffade
och gnuggade
känns
händerna torra
nästan
kritiga
jag sticker
inte ut
är
ingen att bry sig om
stöter
inte någon
Trots sin föga
prestationsinriktade lågmäldhet fungerar det som dikt, då meningarna ändå är
överraskande utan att kännas sökta.
Annorlunda förhåller det sig med de långa uppvisningsdikterna, som på något sätt vill visa upp upphovsmannens smartness. En internationell dikt, lik konceptkonst. Det blir ändå lite kul när en facebook-lek leder honom till att ta upp kontakten med den amerikanske, minimalistiska konstnären Robert Mangold (denne existerar i verkligheten, vilket man ju aldrig kan vara säker på som läsare, men Tom Van De Voorde verkar inte vara typen som ljuger, även om han hittar på). Dokumentärt framställda tankar genomsyrar de ambitiösa slutdikterna i diktsamlingen. Tom van de Voorde framhåller själv att det rör sig om konceptkonst genom att ta in begreppet i sammanhang med – ja, vännernas sexliv till exempel.
Dessa
sexliv som de talar om
för tankarna
till konceptkonst
Det
handlar om språk och föreställning
snarare
än vad som bokstavligen äger rum
/../
konsthistoriskt
saknar det täckning
Inte
desto mindre betygar våra ord,
om
än inte uttryckligen, att konst är nödvändigt
Jag har svårt för
alltför smarta, uttänkta dikter. Men kanske genomgår den europeiska lyriken just
en fas där den befinner sig farligt nära den internationellt orienterade
konceptkonsten, Det är det genuina infallet i lyriken, alltid bundet till en plats,
som är hotat. Det här kunde vara rader ur vilken poesimässa, vilken plats på
jorden som helst. Men det är Flandern och Tom van de Voorde är ingen dålig poet..
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar