2022-09-30

Mårten Melin, Samtidigt, inuti (Rabén&Sjögren, 2022)

En av Sveriges främsta lyriker är han utan tvekan, Mårten Melin. Om ni ine har hört talas om honom eller bara har en vag susning, så kan det bero på att han klassas som en författare för barn och ungdom. I denna egenskap har han rentav Augustnominerats, 2012, för boken Jag är världen.

En titt på hans Wikipedia-sida avslöjar en ofattbart produktiv författare. Men jag har nu fastnat för hans senaste bok, Samtidigt, inuti. Den innehåller lyrik som borde slå många erkända lyriker ur brädet med sitt bara alltför sällsynta tilltal, som ni kan kalla för riktat till barn men som jag upplever som genomstark existentiell upplevelse.

Identitetsproblem hos tonåringar, javisst, men känner inte vuxna igen sig? Svidande känslo- och kärlekstrubbel – skulle inte en vuxen känna igen sig, såvida han eller hon inte har stelnat helt?

Men visst, tonåringen skjuter rakt, vill ha hårda puckar och mjuka geléhallon, för att nalkas mina egna fördomar. Vad hen får i den här boken är någon att lita på, som delat läsarens förvirring, en ställföreträdande levnadsstark röst som ställer alla de där frågorna: Vem är jag?  Vem ropade ”jag” ur min mun? (Jo, även Bertil Malmberg undrade detta.)

Hur ska jag över huvud taget göra mig förstådd i vissa lägen? Omgivningen passar liksom inte ihop med mig och mina krav på hur saker och ting ska vara. Deppet kommer.

 

som om jag

 

bär en ryggsäck

för tung att bära

 

bestiger ett berg

för tungt att bestiga

 

lever ett liv

för svårt att leva

 

 

 

Inga kommentarer :