2024-03-16

Läs försiktigt!

Låt oss komma närmare

legenden och vännen

Peter Lindforss

låt oss komma vardagsnära

in i hans liv

Cohen och han

kommer att blandas

som två kortlekar

 

 

Som veckogammalt regn

är de tillsammans

varandras valfrändskaper

och du kan uppfånga

de hemlösa vindarna

sedan dess

 

*

 

Jag måste sluta tänka

”offentlighet” när jag tänker

på mig själv

Invärtes hörs tonerna

 

*

 

Poesin lever

men språkmaterialismen

gjorde den

självmordsbenägen

avskuren från källorna

 

*

 

På den tiden

då ingen visste att PL:s verk var

värdefullt

gav han mig rätten (och skyldigheten?)

att publicera det

 

*

 

I en kontrafaktisk historieskrivning

spelar BLM fortfarande

en roll

som några att övertyga

försäljare nere på gatan

 

*

 

I tjugo-trettio års tid

har jag kartlagt

minsta lillfinger

som vågat sig ut på den svenska

litterära arenan

nu har jag inget mer att säga

än lillfingerstyre

det gör mig inget

 

*

 

Den ene på Hydra

den andre i Stockholm

Kylslagen våg

genom tillvaron

saken gäller inte deras

avstånd

 

*

 

De kläder jag väljer

är antingen för små för min självkänsla

eller för stora för den roll de väcker mig till

I lyckliga ögonblick passar de mig som en skugga

av en fisk på väggen

Inga kommentarer :