2005-05-16

Skrivregler

Det är intressant med dessa (oftast) outtalade skrivregler; i vår förmodat frigjorda tid anses vissa skrivsätt vara omöjliga, på grund av vissa konnotationer som de väcker, de anses bära på en viss psykologisk barlast...
Till exempel just detta... tre konspiratoriska punkter, kallade Elin Boardy i otidskrifts gästbok just detta sätt att skriva. Som för övrigt Dostojevskij var en mästare i; han excellerade nämligen i att låta folk prata i avbrutna meningar, de halvkvädna visorna burna av psykologisk hetta, vad skulle det vara för fel i det?
Likaså detta med utropstecken; nuförtiden anses det vara fult eller vulgärt att använda sig av utropstecken. Jag vill minnas att det ingår t.o.m. på journalistutbildningar numera, man varnas för att använda sig av utropstecken i sina artiklar. Och jag läste nyligen på diskussionsforumet på argus.nu att det skulle vara ett tecken på galenskap att använda sig av mer än ett utropstecken. Dumheter! Strindberg var en mästare i att använda sig av utropstecken i var och varannan mening. Och var han galen? Tja, därom tvistar de lärde. Jag skulle vilja säga att han gick igenom psykologiska och religiösa kriser. Men hans språk är kärnfriskt! Själv har jag för övrigt använt mig av tre (!) utropstecken i en dikt jag publicerade på Post Scriptum nyligen.
Att använda sig av uppbruten syntax, noll interpunktion osv osv - det är betryggande nog bara ett tecken på att man har genomgått skrivarkursutbildningar. Det handlar om litteratur!

2 kommentarer :

Anonym sa...

Hej!
1) å ä och ö fungerar inte, har det med min skärm eller din blog att göra? Texterna blir mycket svårlästa när det vimlar av konstiga tecken.
2) Vill bara förtydliga: det var alltså inte "..." i sig som var konspriatoriska. Det var sättet att använda dem på, sättet att inte avsluta meningen, utan låta en fortsättning hänga i luften, som jag betecknade som konspiratoriskt. Men det gick fram, va?

Andreas Björsten sa...

Ja, jag tror ju inte att det beror på min blogg om du skulle ha problem att läsa å, ä eller ö. Det låter snarare som någon har mixtrat med din skärm.
För övrigt har jag länge velat skriva någonting om de här "skrivreglerna" jag tog upp ovan. Din kommentar i otidskrift gav mig ett osökt tillfälle... så tack för det!