2009-07-12

Christer Sturmarks förebild

Ateismens internationellt sett mest kände banérförare, Richard Dawkins, som skrivit dess ”bibel”, Illusionen om Gud, är utan tvivel en skicklig skribent, men samtidigt är han – vill jag påstå – oerhört demagogisk. Han döper om John Lennons Imagine till Imagine there’s no religion (!) (förvisso en rad som förekommer i texten till den sången) och beskriver en värld utan religion på följande sätt:
”En värld utan självmordsbombare, utan 11 september, utan bombdåden i Londons tunnelbana, utan korståg, utan häxförföljelser, utan Guy Fawkes sammansvärjning i syfte att spränga parlamentet i London, utan delning av Indien, utan krig mellan Israel och Palestina, utan massakrer på muslimer anstiftade av serber och kroater, utan förföljelser av judar som ’Kristi mördare’, utan ’oroligheter’ på Nordirland, utan ’hedersmord’, utan tv-predikanter i blanka kostymer och hårdsprejat hår som lurar av folk deras pengar” osv, uppräkningen forsätter. [Alla andra alternativa förklaringar, som t.ex. sociala eller nationalistiska till de förhoppningsvis i dag delvis överspelade stridigheterna på Nordirland, har som synes försvunnit.]

Min huvudsakliga kommentar till ovanstående: Tja, det ligger mycket i det Richard Dawkins säger. Men inget av hans argument berör den definition av religion som jag anser vara viktigast, nämligen att det handlar om en subjektiv gudsrelation. (Som förvisso inte ger en frikort att uppträda hur som helst, snarare tvärtom.) Demagogisk eller maktlysten användning av religion förekommer naturligtvis, lika väl som av politik eller nationalism.

Bisarrt blir det när Richard Dawkins vill tvångsanslutna Albert Einstein till ateismen, för han anar väl att Einstein är en gestalt man gärna vill ha på sin egen sida.
Einstein trodde enligt egen utsago på Gud (”Spinozas Gud”) men inte på en personlig Gud, vilket väl närmast gör honom till panteist. Det accepterar inte Dawkins som omedelbart gör Einstein till hedersateist (se s. 36 ff. i den svenska pocketutgåvan, resonemanget är värt att följa).

Inga kommentarer :