2010-03-12

Ny redaktör på tidskrift.nu

Alice Eggers har gjort en rivstart som ny redaktör på tidskrift.nu Det innebär också en välbehövlig nytändning för den anrika (?) sajten för Sveriges kulturtidskrifter.
Mycket material om Bang, men också om andra tidskrifter som t.ex. Opsis Kalopsis och Vi Läser, samt (de nedlagda) Darling och Pop. Inga långa artiklar, men ändå matnyttiga och informativa. Alice Eggers verkar ha gjort en grej av att hittills enbart intervjua kvinnliga redaktörer (åtminstone kan det uppfattas så). Jag säger inget om det, det är skickligt gjort och det är en välbehövlig komplettering av perspektivet av det som publiceras på många andra ställen, som det jag själv skriver här t.ex.
Jag brukar inte ta upp kön i förhållande till litteratur, nästan inte alls faktiskt. Feminismen är ett giltigt perspektiv bland många andra, men långt ifrån det enda. Det är ungefär så långt jag sträcker mig. Men jag kan konstatera att de viktigaste kvinnliga redaktörerna ur min synvinkel är Birgitta Wallin (Karavan), Madeleine Grive (10TAL) och Boel Schenlaer (Post Scriptum).

9 kommentarer :

den inte lika blinde argus sa...

Du brukar inte ta upp kön i förhållande till litteratur, skriver du. Jag som tänkte att du har "gjort en grej" av att endast diskutera män i din blogg.

Helena Looft sa...

Hallå, hallå, vi är faktiskt sex stycken argusar här på bloggen, även om Andreas är den som skriver mest. Själv grubblar jag just nu på "litteratur och kön i 1800-talet" vid litteraturvetenskapliga institutionen på Stockholms universitet.

Helena Looft sa...

Förresten, vart har Janne tagit vägen?

Andreas Björsten sa...

Nu är det ju inte så att jag tar utrymme från någon annan, även om jag publicerar mig ofta på nätet, eller hur? Skillnad vore om jag hade en avlönad maktposition på DN eller AB exempelvis, då hade det varit mer befogat att diskutera mina urvalsprinciper.
Frågan är väl om kvinnliga författare i dag över huvud taget är tillbakahållna i någon vettig mening; har vi inte närmast en fifty-fifty-situation? Däremot finns det helt klart en övervikt av män bland "gamla hjältar" inom litteraturen och jag är väl möjligen präglad av att ha vuxit upp med dem. P.S. Eftersom jag sagt att jag sällan problematiserar män eller kvinnor i förhållande till litteratur har jag naturligtvis inte "gjort en grej" av att skriva enbart om män. (Och den som följer mina blogginlägg över lite längre sikt kommer att se att jag inte heller gör det.) Jag skriver helt enkelt om det som intresserar mig eller ligger nära mitt hjärta (eller det som jag tycker illa om). En del av de manliga (!) författare jag tar upp är i själva verket underordnade inom det litterära etablissemanget. Under-dogs, outsiders. Själv känner jag mig på många sätt benådad när jag ser tillbaka på mitt liv, men speciellt materiellt priviligierad är jag sannerligen inte; inte mer än andra västerlänningar i alla fall. Jag tänker dock inte be om ursäkt för att jag är den jag är - vit, medelålders man - sånt höll jag på med när jag var yngre och, tro mig, det funkar inte. Var och en har sitt perspektiv och eftersom vi pratar om nätet är det ju oerhört lätt för andra att här komplettera den bild jag ger.

Andreas Björsten sa...

Över huvud taget vore jag intresserad av en diskussion om maktpositioner inom litteraturen; om vi har en fifty-fifty-situation bland författare som ges ut (några av de mest uppmärksammade poeterna just nu är ju definitivt kvinnor!) är det möjligen fler makthavare på förlagen som är män. Men inte heller det är säkert. Vet för lite om detta, antar att andra kunde belysa det. Helt säkert är i alla fall att jag läser ungefär lika många böcker av kvinnor som av män, åtminstone när vi pratar om samtidslitteratur, men återigen: jag väljer inte böcker utifrån kön, inte vad jag vet om i alla fall.

Helena Looft sa...

När jag ångade på som värst i detta ämne här på bloggen så publicerade jag ju bland annat detta inlägg:
http://vakna.blogspot.com/2006/01/litteraturen-och-patriarkatet-en_15.html

Om man nu vill ha siffror, alltså ...

Andreas Björsten sa...

Intressanta siffror! Men jag undrar uppriktigt sagt om de fortfarande stämmer. Vet du vilka år undersökningen omfattar? Jag har en känsla av att mycket har förändats sedan 70-talet, och även 80-talet.

Helena Looft sa...

Om man läser artikeln så verkar det handla om åren 1984-2004. Och det är ju inte så länge sedan.

Lenke sa...

På svb.se finns en sammanställning över löneutvecklingen i bokbranschen. Män är i större utsträckning än kvinnor chefer. Och det är därmed män som tjänar bäst inom bokbranschen. (Jonas Bonnier, Carl-Johan Bonnier, Maria Curman, Patrik Widlund, Maria Hamrefors, Alf Tönnesson, Eva Swartz, Jerker Nilsson, Kenneth Andrén, Stefan Persson) Även bland författarna placerar sig män i toppen (Henning Mankell, Jan Guillou, Liza Marklund, Camilla Läckberg, Fredrik Lindström, Leif GW Persson, Sven Nordqvist, Jonas Gardell, P O Enquist, Per Wästberg).