2010-10-21

Ny dikt av Peter Lindforss: Nerknarkad 2010



Jag är femtiosju år gammal
jag borde leva
den övre medelålderns
medelklassliv
Jag borde föreställa mig
saker som min sextioårsdag
mina barnbarns studentfester
den där sommardagen
då min hustru plötsligt fick en stroke
Jag borde njuta av livet
och inte sitta och längta
efter ännu en lina, ännu ett glas Amarone

Spela ”The Slider” en gång till
och se hur lång tid
det tar för mig att dricka mig riktigt full

Jag går som på glas
i mina nyktra vänners närvaro
Jag är så jävla rädd att de ska försäga sig
och närma sig det landskap jag lever i
och närma sig det landskap jag flydde från
och närma sig det landskap de själva lever i

På vägen hem
blir jag attackerad
av fyra påtända skitungar

Jag slår ner två av dem
med min käpp med silverkrycka
De andra två sprang som om fan var efter dem

Spela ”Visions of Johanna” en gång till
till en sång som den blir jag riktigt full jävligt snabbt

- Peter Lindforss

1 kommentar :

Gabrielle Björnstrand sa...

Jeee-zuz. Vad du får många av oss att känna sig präktiga. Också det en sorts generositet...
(detta är inte en recension)