Finns nu att läsa på björnstrand backwater
Paradoxen med Dick Bengtssons måleri ligger där: Att han som fryser
sina målningar så att tiden står stilla och inte verkar ta oss någon
annanstans än rakt in i väggen med en käpp i huvudet - han är den vars
bilder får en tidlös betydelse. Det är inte enbart för sin profetiska
oros skull och knappast för att han "postmodern före sin tid" som han
ger oss ett fortsatt existentiellt motstånd. Det är för att han gör
något för sig själv väsentligt varje gång, och aldrig förfaller till att
klona sina bilder på varann. Så var han inte heller någon produktiv
konstnär, kanske snarare lite hämmad - och det är ju inte i och för sig
någon dygd. Men i gengäld var han en mycket risktagande konstnär. Varje
gång började han om. Jag tror att han förhöll sig till sitt måleri
ungefär som de där barnen som hängande mot muren stirrar ut i den
öppning där tiden försvinner i ett svart hål. Det fanns, och finns,
ingen stil att rädda sig upp på. Men leken med pusslet har en bitande
intensitet och i skarvarna ylar den stillöses stil.
Läs hela essän här.
Ovan: Barnen, 1975. o.p.p.
2013-02-28
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget
(
Atom
)
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar