Jag är benägen att kalla Isak Sundströms diktsamling för exempel på ett litterärt självskadebeteende och man undrar hur förlaget har tänkt, till att börja med vad gäller detta med priset,
För de flesta människor har priser en avgörande betydelse, Det låter prosaiskt men både vid grönsaksdisken och poesihyllan spelar priset roll.
Då är det anmärkningsvärt att se vilken prisnivå som Teg Publishing lagt sig på och som tas ut av den stackars lyrikläsande allmänheten, om det nu finns någon sådan kvar. Jag klandrar ingen som av det här skälet slutar läsa och följa med i svensk poesiutgivning, Isak Sundströms diktsamling med samplade nekrologer, ”Vi är många som har berörts i djupet av våra hjärtan” betingar ett pris i bokhandeln (Akademibokhandeln) av 329 kr. På Bokus kostar den 289 kr. Räknar bokförlaget med att sänkt försäljning ska uppvägas av höjda priser in absurdum? Eller håller man andan och hoppas på litteraturstöd.
Märk väl, det är en vanlig häftad diktsamling på ca 200 sidor, visserligen snyggt formgiven i all enkelhet, Texten är tryckt på bra papper som lär behålla sin fräschör länge. Jag går varv på varv runt boken och känner mig utmanad av denna prissättning. Jag hittar ingenting som kan motivera detta överpris.
Estetiskt har vi här ett gäng balsamerade tankar. Varje sida i boken innehåller utdrag ur autentiska nekrologer, sönderklippta och sedan sammanfogade på nya sätt. Människoödena bakom är bara hjälpligt anonymiserade, och jag betvivlar inte att den dödes släktingar genast vid läsningen skulle kunna identifiera sin mamma, pappa eller moster om de nu fick korn på den här utgåvan.
Detta gör läsningen dubiös, och diktsamlingen blir svår att försvara när den dessutom betingar ett riktigt rövarpris, Tänk dig själv – att inte vara Bo Setterlind men att ändå se sina sorgetexter på detta sätt återgivna och förnedrade. Jag förnekar inte att det kan finnas ett paradoxalt intresse av att se de trubbiga formuleringarna häfta fast vid den nyligen bortgångne. Diktsamlingen tematiserar både våra livs futila strävanden och språkets otillräcklighet. Men estetiken kan inte förlåta allt hos en sådan tveksam produkt där poeten snyltar på dem som gått före in i dödens makuleringsmaskin, Och att läsa detta just under Påsken – återuppståndelsens årstid!
Jag citerar medvetet inte ur boken då jag inte vill att någon sorgetyngd ska känna igen sina egna rader ur detta moraliska haveri.
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar