2018-03-09

De enda orden av Rickfors om Lindforss

Jag har aldrig haft någon speciellt nära relation till Mikael Rickfors’ artistskap. Men jag har alltid haft en soft spot för låten (och plattan) Vingar. En hit är en hit är en hit liksom.
Jag blev lite chockad när jag insåg att min vän, den i litterära kretsar samtidigt respekterade och lite illa sedde författaren Peter Lindforss var medkompositör (textförfattare) till just ”Vingar”. Inte för att det förändrade min uppfattning om honom som poet, men det visade på oanat breda kontaktytor inom den svenska nöjes- och artistvärlden. Att han även skrivit texter till Lill-Babs krogshow ”Hon är jag” gjorde inte saken sämre. (En krans på hans begravning var från Barbro.)

När jag läser Rickfors självbiografi ”Inte bara vingar för pengarna” kommer jag till dessa rader, som är det enda ställe i boken där Peter Lindforss omnämns:

Bara några dagar senare tar jag kontakt med Peter Lindfors [sic]. Han är journalist och poet, kärv och butter men ändå fantastisk. Han hjälper mig att knyta ihop säcken och få ”Vingar” klar.

Bråket mellan Rickfors och Lindforss - här anonymiserad som ”medkompositören” – om när ”Vingar” såldes till Norwegian-reklamen, tas även upp längre fram i boken men det är en trist historia och jag tänker inte ödsla mer ord på den.

Rickfors bok är på det hela taget läsvärd utan att vara alltför djupsinnig. Läs den gärna för den info den ger i form av bilder från svenskt artistliv under framförallt 60-, 70- och 80-talen. Tillsammans med biografiförfattaren Caroline Grimwalker har han åstadkommit en bitvis medryckande och personlig bok. Jag skulle önska att den berättade mer om samarbetet mellan honom och Peter Lindforss bara, när det begav sig på 80-talet, för vi måste väl föreställa oss det som lyckligt?

Komplettering: Bevis på att Peter har skrivit fler texter till Rickfors.

Inga kommentarer :