2019-08-22

"Änglamakare" - dikt av Peter Lindforss

Det är en rikedom att läsa Peter Lindforss (1953-2015) efterlämnade manus. När jag kommer till den här dikten reagerar jag lite grann; har jag inte läst den här dikten förut, slutet känns så välbekant. Mycket riktigt, den är en av tio Lindforss-dikter vi publicerade i tidskriften Den Blinde Argus en gång i tiden. Nu bor den granne med ett stort antal andra, opublicerade dikter.

ÄNGLAMAKARE

Om jag inte hade någonting annat för mig
skulle jag kunna tänka mig att stanna här
Fullständigt oberoende och oanvändbar
Med en ständig kustkänsla i revbenen
och en halvsvald ångest i strupen;
en fånge bland öarna
och en främling på sina hemtama trottoarer
Om du vore min hobby
och vi tillbringade mer tid tillsammans
nere i hamnen så lovar jag dig att jag skulle
visa dig på ankringsplatserna och kanske våga
ta dig dit där bara fyllona och galningarna går
Men eftersom jag har mycket för händer
och uppbär en annan position just nu
får du nöja dig med att gissa dig till
vilka hemska hemligheter
som jag eller någon annan hemlös
hade kunnat avslöja för dig nere i hamnen
där jag och fyllona och galningarna
arbetar dygnet runt
på att göra ditt överseende leende världsberömt

(ur Den Blinde Argus nr 15/16 och ett efterlämnat manus)

Inga kommentarer :