2020-07-02

Roger Federer

Foto Roger Federer Wikipedia, Magnus Manske CC-BY
När jag klättrat nerför den smala skrevan mellan bergen och kommit fram till vår stora badklippa såg jag att det redan var fem andra personer där. Jag hejade, men drog mig avsides så gott det gick och spanade ut över fjärden. Helst ville man förstås ha klippan för sig själv, men efter att någon i tomtföreningen satt upp en skylt uppe vid stigen så dök det upp obekanta ansikten allt oftare.

Utsikten mot Nämdö är alltid fin, oavsett årstid och väderlek. Idag var flera segelbåtar på väg mot vinterhamn, medan andra stävade bortåt Franska stenarna. Några måsar svävade över oss och spanade efter småfisk. En snabb vattenskoter störde idyllen litegrann.

Jag fumlade med handduken och hade nästan fått på mig badbyxorna, då en av personerna kom fram till mig. Helt nära stod nu en leende man i en röd, ganska ful keps och solblekt t-shirt, och tittade nyfiket på mig. Han verkade pratsugen.
Det var verkligen inte jag, men min sura uppsyn hade ingen effekt överhuvudtaget.

 – Fin dag, eller hur? Ska’ru bada?

Jag nickade avmätt till svar. Mannen fortsatte prata väder. Sen sa han:

 – Är du intresserad av tennis?
 – Va? Näe, inte speciellt. Hur så?
 – Har du tänkt på att Roger Federers namn till 40% består av ”er”?
 – Det har du inte tänkt på, eller hur?!
Han log ännu bredare.

 Jag surnade till, och svarade:
 – Det där har du inte kommit fram till själv. Det läste jag om för ett tag sen, jag tror det var på Twitter, och namnet består faktiskt till 50% av ”er”.  Så det så. Och nu vill jag helst vara ifred, jag tänker ta ett dopp.

 – Jaha, ja så kanske det var. Matte är inte min starkaste gren. Men medge att han är ganska snygg också, Roger. Även om han brukar spela med pannband. Det är för att han svettas så mycket.

Jag undvek hans blick och tog några steg närmare vattnet, jag skulle just dyka i.

  – Han har faktiskt plusstatistik på Nadal. Fast inte på grus.




[r/tennis]
Cred: Gareth Baines

Inga kommentarer :