2020-08-07

Månadens poet: Andreas Björsten (dikt vald och inläst av Ola Lindvall)

Dikten »Något om poeter« av Andreas Björsten, inläst av Ola Lindvall.




Något om poeter



I
 

jag är förtvivlad
jag förälskade mig tidigt i livet
men hann inte mer än börja älska
förrän jag tvingades ägna mig åt ren överlevnad
dom säger att det brukar gå så

jag vill gärna ljuga om utsikten från mitt fönster 

och om utsikterna för nån som
fortfarande inte hittat sin rätta bana i livet
men det är svårt att säga det på annat sätt
än att siffrorna och jag inte kommer överens

jag är vägd och befunnen för lätt
jag är felaktigt kategoriserad som ett omöjligt fall 
jag befinner mig i kolumnen för utsatta existenser 
men vägrar att finna mig i det
ni ser ju att jag tvingades bli poet




II
 
Poeter arbetar inte
poeter är sjukskrivna, förtidspensionärer,
studerande, arbetssökande, utflippade
men brukar inte ha ett arbete

Poeter super mer än andra
poeter skiljer sig oftare än andra
poeter dör tidigt
en samling självmördare
som satsar på evigheten

Poeter har gestaltskapande förmåga
men ganska klena armar
att bygga en ny värld med
Poeter är lata av naturen

Poeter behöver mycket rymd kring sina hjärnor
innerlighet att vårda skuggorna med
och kuddar runt sin frusna maggrop och hjärtpunkt!
Poeter har en stor kapacitet för lycka och olycka 
poeter blir kära för att ha något att skriva om
och något att dö för
Poeter lever på filmjölk och starka piller
såvida de inte är deprimerade på allvar
Poeter är vackra vrak som förliser i Strömmen långt
bort från visionen
Poeter är inte skyldiga dig något
men är skyldiga hela världen pengar
Fast ständigt okyska
är dom rena och orörda som fyrbåkar om natten 
Poeter har i genomsnitt fler sexpartners
än man kan tro
men är ändå ensammast i världen
när det är dags att sova
statistiken är sällan på deras sida
och inga sifferkategorier
kan hålla poeterna fångna

2 kommentarer :

Gabrielle Björnstrand sa...

Älskar den här dikten.
(Men det ska väl ändå stå "fler sexpartners" och inte "er sexpartners"?
Hälsning, redaktören.

Ola Lindvall sa...

Du har så rätt. Fixat nu.