2020-08-04

Månadens poet: Andreas Björsten (dikt vald av Helena Looft)

HÖSTKÄRLEK 


Tatuera ditt
hjärta om du vill ha en
fågel nära dig.

Katten krafsar på
fönstret vill ut igen men
det regnade visst.

Hångeltankarna
kommer tillbaks jag väntar
på en dörrsignal.

Hantverkarna vill
alltid föra oväsen
i mitt sömnrede.

De filar ständigt
på huset jag bor i, som
blir allt dyrare.

Kungsholmens sista
bakgårdskatt smiter ut i
svärtan och vätan.

Du kommer snart du
är och handlar på Klippet
glöm inte drömmen.

Jag ställer mig i
duschen du kommer snart jag
måste öppna dig.

Kan vi mötas vi
sitter skuldra vid skuldra
läser våra mail.

Kan vi mötas vi
kysser varandra du är
på väg bort från mig.

Barnet föds in i
en illusion av att vara
älskat av alla.

Så känner jag när
jag är med dig jag livnär
mig på din kärlek.

Fast egentligen
är varje mänska ensam,
säger du till mig.

Varför säger du
sånt som alla vet, men som
ingen vill veta?

Jag fyllde fyrtisex
men i september fick jag
älska dig på nytt.

Men du varnade
mig tidigt: vår kärlek är
nog slut till jul!

Det värsta är att
du såg till att få rätt i
det du spådde oss.

Ja, du måste gå
du har stått länge i
din höstkappa nu.

Nu är det skymning
bland bakgårdens soptunnor
smyger katten hem.





ur "SOM DET BÖRJADE OCH FORTSATTE - samlade dikter 1981 - 2019" (Bokförlaget Megafon). Förord av Håkan Sandell. 


Kommentar: dikten "Höstkärlek" är hämtad ur MUNTLIGA DIKTER (Titel förlag, 2008).
Helena Looft är författare och journalist. Ingick i DBA:s redaktion. Hennes senaste bok, 13 DAGAR I AUGUSTI, kom ut 2017 på Black Island Books.



O.B.S. Missa inte Andreas Björsten i P1:s Dagens Dikt den 19/8! 

Inga kommentarer :