2021-08-31

Det spelar ingen roll bara blixtarna slår ner

jag minns hur arg (eller ledsen)
Lukas Moodysson blev på mig
när jag hade gått till bokhandeln och köpt hans debutbok
”Det spelar ingen roll var blixtarna slår ner”
istället för att vänta på att han skulle ge mig
ett av sina författar-ex
vilket jag inte visste skulle hända
nybörjare på bägge sidor kameran så att säga
då hade jag i åratal redan drömt om att leda
angreppet på den litterära smakens
stelnade bastioner
tillsammans med Lukas och Thomas C. Ericsson
nu blev det en onödig avtrappning av förtroende
ett ovanligt litterärt stillestånd uppstod
mellan de mest utpräglade brevskrivarna
i sin generation
jag hade velat säga
Lukas, vad spelar det för roll
om jag lägger ut cash
bara blixtarna slår ner
han skulle invänt
att det handlar om vänskap
och sprickor i vänskapen
highly strung
var både han och jag
och detta är inte ett av facebook
frambeställt minne
det har sin egen kulvertverkan
som nu slår upp i blixtljuset
ungdom skör att skåda

Inga kommentarer :