2021-12-30

Nyår 2021

Peter Lindforss (1953-2015), min vän, den alltför tidigt bortgångne poeten och författaren, skrev en dikt om nyårslöften för 2006 som jag först nyligen sett i manus. Han skrev (på engelska) om besvikelser, saker som han skött på sätt som han inte borde. ”I’ve wasted so much time / on purposes less than holy.” Så börjar den, och så fortsätter den. Han listar allt han gjort fel och det blir en lång lista, en lång gripande dikt. Han avslutar med att han vill gå tillbaka till de nyårslöften han avgav, ”when I was a boy, fifteen years old and a poet”. När Peter var 15 år gammal, det bör ha varit 1968. Onekligen ett märkesår, För mig handlade det om att vara nio år och överleva i den rustika förorten Vällingby, där alla barn beväpnade sig, med om inte annat så åtminstone tålamod för trakasserier från något äldre barn.

Faktum är att vi inte vet vilka nyårslöften Peter avgav, varken 2006 eller 1968. Det tiger han visligen om i sin dikt. Ett löfte får förmodligen större genomslag hos den enskilda människan på det sättet. Det sociala trycket räcker inte för att hålla ett löfte, det måste vara ett mer oavvisligt krav än så. Ett sådant krav kan bara komma inifrån. Att sköta vissa saker och ting bättre.

 Nyårsafton 2021, nej ingen vet vad som finns att vänta. De bästa löftena återstår, outsagda, kan jag tänka mig. Kanske kommer Ragnar Strömberg att skriva en nyårsdikt, så som han gjorde förr. 

 

 

Inga kommentarer :