2022-03-30

Med dikternas inneboende styrka

Mumifierad av dikt

inget skäl att bli

 

poeten stod vid

övergångsstället

och visslade

beslöt sig

för att inte ta genvägen

genom kyrkogården

 

*


den hemlösa kvinnan

stod uppe på en kulle

på Skogskyrkogården

och rev sönder dina

aforismer

papper för papper

hon strödde dig för vinden

men du hade nog haft

invändningar

ifall du levat

 

*

 

ljusskugga faller över ljudboken

och blu ray-videon

kom ut ur formatet, John Peter!

var ditt eget glasklara, nersupna jag

om du så redan är död

(det gör inget)

och köksklockan börjat ticka

tillbaks mot 1900-talet

du lever fortfarande

i dina scenframträdanden

de var far out nog till att blända

men du är fortfarande inte utom all fara

tiden kan överraska dig

med en sandstorm

tills du inte ser metern framför dig

 ¨

*

 

Somliga tyckte

att nu har de gått för långt

avantgardisterna

men det är skillnad på experiment

och exekutionspluton

 

de sa ju bara:

skicka in dina inköpslistor

till oss

om det så skulle vara

sista måltiden

 

Jag håller på det mänskliga

i alla lägen

de som hukar sig inför skotten

och som ber om hjälp

från Trotskij

de kammar håret torrt

på iskristaller

 

*


varför har du mössan på inomhus

frågade mig strängt

harald forss änka

hon visste inte att jag

hade alopecia

en sjukdom

som i mitt fall innebar

totalt håravfall

jag var ordförande

i Romantiska förbundet

och ställdes ofta

inför penibla situationer

 

men Bo Setterlind

kom jag att älska

 

Inga kommentarer :