Kristoffer Leandoers nya diktsamling Upphörligheten bjuder på en räcka möjliga jag och möjliga positioner, ändå kokar allt ner till ett och samma. Vägarna till Upphörligheten är olika, men alla ska vi den vägen vandra. Det handlar alltså om döden, som upphörligheten är ett egenuppfunnet ord för.
Leandoers nya dikter är paradoxernas mark, de utsäger saker som de
genast tar tillbaka. Läsaren hinner hisna medan hon smälter formuleringarna. Den
här dikten jobbar på bra med att upphäva sina egna utsagor tills det rena intet
återstår.
Jag trodde det var
döden jag flydde ifrån, men det var livet.
Och det var det som var livet,
den
flykten
och det var det som var
döden:
Och om jag flytt åt motsatt
håll?
Det
hade varit samma sak.
Döden gör sig påmind diktsamlingen igenom, men det är
en vital, närmast lekfull röst som styr pennan. Diktsamlingen igenom vrider och
vänder Leandoer på döden, som fenomen, som faktum, som grundläggande i människornas
liv. Lite av ett spel, men den vanliga kortleken är undanlagd, i stället tas de
urgamla tarotkorten till heders, som hos Eliot.
Jag ser dock inga magiska aspekter på diktsamlingen, det
mesta är glasklart formulerat om än uppbyggt av paradoxer. Det känslomässiga
engagemanget hos författaren liksom döljs av filosofiska, aforistiska formuleringar,
vilket är på gott och ont. Ett nappatag på allvar med dödens käftar skulle nog
kräva dubbel chokladranson hos läsaren, som tröst och för att överbrygga
svårigheterna, allsköns djävulskap. I stället finner vi en ganska fridfull
åskådning av döden, alltings mitt eller alltings fjärran periferi, beroende på
hur man ser det.
Den här formuleringen tar mig dock hårt och är
diktsamlingens enskilt finaste stund. ”Vad som än händer kommer vi alltid att ha
funnits.” Fångar inte den enkla formuleringen en extrem kluvenhet inför detta
att vara av livet, att ha levat och redan mist så mycket, och än mera återstår
att mista. Ändå är det en slags stolthet som lyser igenom, över detta att vara
människa.
Jag vill sammanfattningsvis säga att diktsamlingen som helhet hade tjänat på om poeten hade sovrat mer bland sina filosofiska infall, så att de mer känslomässiga aspekterna
hade stått fram starkare, men jag inser att det kanske inte är hans grej att gå
så helt upp i känslornas våld. Författaren vill behålla sin frihet också i den
mån det går när man (tankemässigt) ställs inför döden, alltings slutpunkt om
än inte alltings mål. Den här dikten är i alla fall en ömsint goding, som visar
vad Kristoffer Leandoer i sina bästa stunder är kapabel till, som försångare:
Drömmen
är större än livet.
Livet
är större än döden.
Molnen
får nätt och jämnt plats på himlen.
Himlen
får inte plats någonstans.
Döden
får plats i min ficka.
Drömmen
har inga fickor, den heller.
När
drömmen tar slut får den plats överallt.
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar