2022-05-01

De alltför tidigt döda går sin egen väg

Döda pojkar omkring mig

någon blev 62, 63, 64

ingen blev folkpensionär

jag kan höra dem sjunga

och stöka i köket

med den brutala uppgivenhet

när tallrikar faller i golvet

som bara den i omsorgsarbete oskolade

kan för att dölja sin blygsel dra fram

 

nej de är inte kvinnor

enligt någon genusordning

några av mina närmase grannar

blev bara drygt 20

det fanns löften där

de passade ihop med skum musik

(psykedelia, folkrockpionjärer)

de var alldeles för unga

för att begå våld emot sig själva

 

nu på nätterna kommer de fram

och nästan kräver att bli omskrivna

så jag börjar på vilken dikt

i ordningen bara för att se deras leende

när bilden av vem jag målar av tränger fram

jo det är ju den finlandssvenska kollegan

så och så

han som dog alltför ung

det har blivit ett ledmotiv hos mig

 

Inga kommentarer :