2022-05-25

Ur en kommande diktsamling


I
Igenkänningstecken


t.o.m. ringen och klockan

har dom tagit av mig

jag upplever mig som avpersonifierad

nåt hår har jag inte kvar

men en hatt hade jag förstås

för att dölja min kala skalle

det finns ett fotografi –

men nu är jag en bit kött bara

som någon slängt ner i gropen

jag hittar de gamla bilderna

jag har kvar ringen på fingret

och jag har mitt leende kvar

nu är jag befriad från igenkänningstecken

lagd i en grop bara

när arkebuseringsplutonen närmade sig

ropade jag ”Leve Trotskij”

kunde inte låta bli

det har förblivit vänsteroppositionens slagord

alltid retar det någon

jag borde väl ha ropat på Gud istället

eller på mamma

gud hjälpe mig



Fotnot: Detta är början på en diktsvit som kommer att publiceras i sin helhet som ett särtryck på Författares Bokmaskin. Copyright Andreas Björsten

Inga kommentarer :