2023-01-20

Föranlett av Peter Lindforss

Release och födelsedag igår:


Hela sitt liv

var Peter Lindforss

en motvikt

till den glödlösa poesi

som dominerade kultursidorna

han läste Bruno K Öijer, T S Eliot

och James Elroy

 

Hela hans liv rymdes

i en rullvagn

han komprimerade

och stack ut

 

*

 

Nu möts han retroaktivt

av respekt

- har i själva verket

den respekten

för den äkta poesin alltid funnits där

 

Nej, det varierar

från människa till människa

som allting annat

det är mellan tummade händer

poesin går

inte från akademi till akademi

det var i varje fall inte Peters väg

 

*

 

Peters födelsedag

och jag nås av budskapet

att Ian Hunter, 83 år gammal

ger ut en ny singel                

det är liv i dig också, Peter

du blåser den medelmåttiga svenska

poesin av banan

allt för många poeter

har dött unga

att du skulle tvingas bli

en av dem

jag kunde nästan inte tro det

för ung var du

hade mycket kvar att ge

 

Du förband dig tidigt till Leonard Cohen

jag förstår att det var en match

ni måste ta

ni fyllde i varandras rop

på vänskap

ni var som far och son

festandes tillsammans

samtalet emellan er

blev med tiden allt mer allvarligt

så som der ofta blir

mellan vänner

när man håller fast vid

sin egen röst

sina egna åsikter

som du alltid gjorde

 

*

 

Det förvånade mig egentligen inte

ändå hade jag svårt att tro

att din raspiga röst skulle tystna

och sanningen att säga

det har den inte gjort

 


Inga kommentarer :