2023-03-21

Världspoesidagen 2023

den verkliga själen är ockuperad


slå mig en signal

och jag träder i tjänst

det råkar vara Världspoesidagen

jag hummar förstrött, Världspoesidagen

var det inte någon som satt kidnappad

en längre tid därifrån

korsfäst i materian

korsfäst för fyra vindar

jag minns inte säkert

men hette hon inte

någonting i stil med Blåsten-är-hård-över-marmorfälten

du måste gå ut på första varningen

det står mellan dig och whiskyn

man säger att det här är en brandövning

men det vete fan

 

dina lockar är tyngre än jag minns dem

älskling, ligger du kvar i sängen

du vet att din man vill göra comeback

nu går han ut i det mekaniska ljuset

för att köpa vårrullar

han passerar datorfolket

på sina rullbrädor

hans sinne är fullt av

mytologiska djur

och redan ruttnande ögonblicksbilder

ur köttätarnas flock

du vet att han kommer att återvända till dig

som ett nytaget foto återvänder till sina mönsterbilder

 

älskling, ditt sällskap är tyngre än jag minns det

fläckvis revolt mot tingen

är vad som återstår

sedan vi gått med i samma förening

föreningen för lyckopiller, vapenuppehåll och en strid ström

av flyktingar

ur det mekaniserade bråket

första vagnsbestigare

är den som kallar oss till handling

bort med honom

vi har sett alldeles för många sinnessjuka vapenföra män

mitt ibland oss

leva högt på sin inbyggda brist på medlidande

om solen måste gå ner

innan kvällen

så är vi redan där

 

ditt sinne är tyngre än jag minns det

min mullvad registrerar

minsta hot

om minsta överarbetning

av texterna som han bär ansvar för

slå mig

tills jag blivit ännu mer antivåld

säger den mänskliga datorkopian av en dröm

du riktar in sig på nya stötar

med ansiktet mot det strömförande staketet

ner i lerfåran den rinnande rännilen

roadtrip i medvetandet



Inga kommentarer :