2023-06-08

Rebecca Sand, ”En ensam cowgirl”, It-Lit 2023

Det är en betänklig vana jag har, att köpa nya diktsamlingar utan att stämma av med rätt instanser. Hur ska jag veta om det är bra eller inte?

Det värsta är kvasi-litteraturen, som-om-litteraturen, där det inre dramat växlas upp i ord utan täckning. Sådan är inte Rebecca Sands diktdebut En ensam cowgirl.

Den börjar i det klara och koncisa. Här är det centralt belägna mentalsjukhuset, där jag vistas, där ligger det isolerade men inflytelserika Biskops-Arnö, dit jag ska, där jag har kommit in. Sådan tar sig redan från början jagets platsbeskrivning. Boken är som en social rapport om hur livet sä småningom drar en i alla riktningar, med hjälp av drogerna och illa-måendet. Allting vaktas på en skala mellan inre besatthet och tingens vankelmod.

 

                jag säger jag ska börja på biskops-arnö vad kul säger han

                ska jag läsa något du skrivit men jag har rivit sönder allt jag skrivit

                tyvärr säger jag

 

Så där rakt på sak är boken, den rör sig inte i metaforernas rike direkt. Den tar ställning för det enkla om än lite skruvade språket. Och fram till det tredje stycket i boken, som handlar om just Biskops-Arnö funkar det riktigt bra, jaget griper en om strupen och om hjärtat, omväxlande. Målet verkar vara Författarskolan men här finns utrymme för att betrakta det som en besvikelse.

 

                jag går på biskops-arnös författarskola och jag är sämst i klassen

                ligger på mitt rum låter timmar dagar gå förbi

                ingen saknar mig

                sitter i klassrummet får hålla mig i stolen

                händerna skakar hjärtat slår

                stirrar ut genom fönstret

                skriver dikter med skakig handstil som ändå ingen kan läsa

                allas ansikten så blanka

                minns inga namn

                tröstar mig med att jag inte heller kommer minnas den här dagen

 

 

 Det finns bra rytm i språket här.

Men efter denna prestigefulla kurs mynnar det mesta ut i förvirring och ekande tomhet där ”ligga med” och drogerna tar kommandot alltmer. Jaget arbetar sig långsamt upp pä land igen. Möter kärleken och ”visheten” från tidigare generationer framåt slutet, försöker komma vidare, försöker. 

Inga kommentarer :