Länge uppfattade jag det här som en diktantologi kring frågor om stad och land, där staden hela tiden drog längsta strået och stod fram med höghus och lyftkranar som livsmiljön diktarna var hänvisade till. (Jo, antologier kan ju ha sådana tematiska inriktningar.) Så många dikter i början av boken som besjunger bilarnas färd som om tillvaron var livet i en cirkulationsplats. Status quo som rusar genom bilrutan. Naturen finns med men nästan bara som färger och skuggor.
Löven
talar färg ett språk ingen förstår
Bilar
rusar förbi under lövens växlande trafikljus
Tveksamt
förvirrat vilset uppmanar
de
oss att stanna. Vad händer vad har hänt
Den
långa sommaren vintern som aldrig anlände
(ur
dikt av Niels Vonberg)
Eller
som hos Micke Bitah det ständiga bygget av framtiden:
Tidigt;
himlen punkteras
av
lýftkranar
eller
är de Atlas
armar och händer
Inlandets
dialog med staden kan man följa i en ovanlig lyckad dikt av Karin Råghall, som
borde citeras i sin helhet men här kommer i kort utdrag:
Staden:
du får gärna fortsätta jobba för en
billig
penning när vi behöver dig
Inlandet:
du får en fast tjänst med rimlig lön
Antologin
bereder så småningom mer plats för dikter om kvinnligt och manligt och
barndomsminnens kyliga smärta tar över fokus i antologin. Detta är teman som
alltid står starkt.
När
jag lämnar finns inget som kan packas i kartonger
Inga
kläder eller porslin som kan slängas genom fönstret
I
vredesmod och sorg
Allt
är borta
allt
finns kvar
(ur dikt av Ida Strutt)
Dikter
och poeter i antologin bryter av mot den ganska försiktiga helheten men som antologi med 31 olika poeters röster
känns denna förvånansvärt homogen. Man önskar sig en djupnande beröring: Det
kommer framåt mitten-slutet av detta urval. Latifa Gharbo är en lysande poet som syr ihop sina
rader till en helhet, dikterna förvandlas till vision.
Dagarna
då du inte hör av dig är stickiga som en yllekofta
dagarna
då du inte hör av dig är ihåliga som ett misstag
dagarna
faller i ruiner i kalendern
Så
börjar den långa dikten ”Dagarna då du inte hör av dig”, som är en
av samlingens främsta.
Som helhet kan ”Ny lyrik” mäta sig med Brombergs forna debutantserie ”Blå blixt” men saknar samtidigt den säregna blandning av starka personligheter och milt mässande röster som lyfter de bästa antologierna.
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar