2008-10-09

Maktspelaren som inte syns, Bibliotekstjänst

Nästan alla kommuner prenumererar på BTJ-häftet (sambindningslistan) från Bibliotekstjänst. Lektörsomdömena i den spelar en stor roll för vilka böcker som köps in till landets folkbibliotek (hur stor roll de spelar verkar inte finnas belagt, även om frågan om deras roll har berörts i enstaka magisteruppsatser).
Böcker som får dåliga recensioner av Bibliotekstjänst köps vanligtvis in väldigt glest av biblioteken, Jean Bolinder är en av de få författare som vågat ta upp frågan om BTJ:s närmast skrämmande stora inflytande på bokinköpen. Cecilia Davidsson är en annan.
Ännu värre måste naturligtvis vara att inte få något lektörsutlåtande alls, då existerar boken inte ens bland bibliotekarier. Jag tror inte det är allmänt känt men BTJ recenserar numera inte allt som kommer in till dem; under rubriken "bokanmälan" på deras hemsida står det att de bara ger lektörsutlåtanden om böcker som "bedöms vara av intresse för BTJ:s kunder". Vem gör den bedömningen? Och är inte den bedömningen i sig en slags osynligt lektörsutlåtande? Jag tycker det öppnar för maktmissbruk. BTJ har en helt dominerande ställning, vad jag förstår finns det inga alternativ till dem om man vill nå ut till landets bibliotek. I bilden av BTJ som folk har ingår det att BTJ recenserar allt som de får skickat till sig, men så förhåller det sig alltså inte. Det verkar vara en policyförändring.

Jag läste en bloggare som påstod att BTJ-häftet fortfarande är "sakrosankt" bland bibliotekarier. I såna fall kan man undra varför det är så svårt att få tag på för den som intresserar sig för hur dess lektörsutlåtanden historiskt sett har varit utformade. Kanske är BTJ-häftet faktiskt så "sakrosankt" att bibliotekarierna vill behålla det för sig själva, lite som en yrkeshemlighet? När jag frågade efter det på Stockholms stadsbiblioteks tidskriftsavdelning fick jag veta att de bara sparar pågående årgång som "arbetsmaterial", resten slängs.
Då tänkte jag; det finns förstås på KB i stället. Jag kan gå dit och läsa gamla årgångar. Nej, lättare sagt än gjort. På KB klassas BTJ-häftet som "vardagstryck" och finns inte sökbart i deras eget söksystem, Regina. BTJ-häftet läggs alltså tillsammans med reklamtryck och tidtabeller; en väldigt egendomlig prioritering då det snarast är jämförbart med en inflytelserik litterär tidskrift. Men det hamnar bland pizzareklamen på KB
I skrivande stund vet jag inte ens om min diktsamling någonsin kommer att bli recenserad av BTJ, återkommer till ämnet.

Uppdatering: Historiskt sett har jag inget att klaga på vad gäller hur jag har behandlats av BTJ. Dess förvandling till ett renodlat kommersiellt företag verkar vara av ganska sent datum.
Min första diktsamling, ”Från mitt kontor” kom för tjugo år sedan på egna Outsiderförlaget. Den fick – vad jag kan minnas – hyfsade recensioner i BTJ-häftet (på den tiden var det två lektörer som skrev om varje bok). Jag sålde också 16 exemplar till biblioteken, varav ett sedan brann upp i den förödande branden på Linköpings stifts- och länsbibliotek 1996.
Jag sålde alltså ungefär lika mycket av min första bok som Cecilia Davidsson enligt egen uppgift sålde till biblioteken av sin första, fina, novellsamling ”En av dessa nätter”. (Hon sålde ju mer sedan när hon överklagat den negativa recensionen.)

Min andra diktsamling ”Visitbok” (Megafon, 1991) gavs ut som en dubbeldiktsamling tillsammans med ett verk av John Peter Gister. Även den fick hyfsade recensioner (förlåt, men jag kan inte uttrycka mig mer konkret, då jag inte kunnat lokalisera var jag lagt urklippen med just BTJ-recensionerna.) Bara min dåvarande förläggare Thomas C. Ericsson kan svara på hur många exemplar som såldes till biblioteken, det kanske inte var speciellt många alls, men några exemplar existerar trots allt åtminstone vid Stockholms stadsbibliotek.
Jag har även medverkat i antologier som Grupp 86 (W&W, 1986), Poeternas Estrad (Estrad, 1991), Kom över på den här sidan (Brombergs, 2000), Poeter mot krig (Yelah, 2003) och Svensk slam (Ord på scen, 2006). Samtliga dessa finns i alla fall vid några bibliotek…
Nu har det gått ungefär ett kvartal sedan jag gav ut min senaste diktsamling ”Muntliga dikter” och varken jag eller min förläggare har hört ett ljud från BTJ. Som framgår av deras hemsida ger de ju inte heller besked om man nekas ett lektörsutlåtande och därmed inte heller får vara med i BTJ-häftet.

Annars stör mig verkligen BTJ:s hemlighetsfullhet, med tanke på att de verkar i en monopolsituation. Gamla lektörsutlåtanden i BTJ-häftet finns inte tillgängliga någonstans för allmänheten, inte heller för förläggare och författare, bara på deras egen nätbokhandel Media Direkt. På biblioteken är de, som jag skrev om här ovan, svåråtkomliga eller icke-existerande.
BTJ förbehåller sig också rätten till de lektörsutlåtanden som har avgivits i deras namn. Se här en diskussion om BTJ:s policy vad gäller hur deras recensioner får användas. Enligt vad Katarina Sköldebrink på BTJ här påstår har förlag eller privatpersoner inte ens rätt att citera ur lektörsutlåtandena utan godkännande! Vilket måste vara juridiskt felaktigt, med tanke på citaträtten, se även kommentaren av Exeget.

2 kommentarer :

Anonym sa...

Bra poäng!

Thomas C Ericsson sa...

Utmärkt artikel! Kanske något för BiS (Tidskriften Biblioteket i samhället, kanske den enda tidskrift för konstruktiv biblioteksdebatt idag).
http://www.foreningenbis.org