2010-04-26

Raderna : Czeslaw Milosz



ÄNNU EN MOTSÄGELSE

Har jag fullgjort vad jag hade att göra på jorden?
Jag var gäst i ett hus under molnen,
där floderna flyter och grödan gror på nytt.
Vad hjälpte det att jag var kallad, om jag inte såg mera klart?

Nästa gång ska jag söka visheten tidigare.
Jag ska inte låtsas att jag kan vara som andra.
Av det blir bara lidande och ont.

Genom försakelse skulle jag välja ett öde i lydnad.
Jag skulle tämja vargögonen och den glödande strupen.
Som inbyggare i en sorts svävande kloster
med utsikt över städer som glimmade där nere,
eller över en bäck, en spång och gamla cedrar,
skulle jag ägna mig åt en enda uppgift.

Som då, emellertid, inte skulle kunna slutföras.
_________________________________________

Czeslaw Milosz
UR: Vid flodens strand, Brombergs, 2000
_________________

Den här dikten påminner mig om ett samtal med en vän: Jag sa; i nästa liv ska jag...
Varpå hon log och svarade: Men tänk om det här är nästa liv?

Inga kommentarer :