2010-08-18

Språkmaterialism?

4 kommentarer :

Anonym sa...

Till Björsten: vad intressant! jag blir inspirerad och vill också beträda musikspåret ...

Det här bidraget till Brusa-höre-lilla-å-debatten (en debatt som blivit en amorf och förvisso riktigt livskraftig hydra vid det här laget, en debatt som är svår att sammanfatta men defintionen av just den debatten kan ju bli nästa stora semantikdebatt) roar mig enormt mycket! Tack Björsten. Jag har inget mer konstruktivt att säga faktiskt. Jo, förresten, det har jag faktiskt. Det finns ju faktiskt ett otal death-metal-band vars sångtexter (eller kanske man ska säga spy-bronkit-kvävnings-rabies-sångtexter) är fullständigt audiellt otydbara. Rör det sig om ur-språkmaterialism? Eller ska vi kanske tolka strupljuden som sena referenser till dadaismens meningslösheter? För att klargöra (eller kanske förvirra) låna ett stackars stackars öra till detta:

http://www.youtube.com/watch?v=ZMBNNFObSM0

För att vara juste tar jag en länk där text medföljer. Var inte texten till denna låt nedskriven/distribuerad skulle ingen utom sångaren veta vad som sjöngs.

Ja, vad vill jag med detta? Experimentera, dra ut nya linjer. Består Cannibal Corpse av ett gäng embryotiska språkmaterialister? Är de så radikala att de inte ens kan kallas så? Har de inspirerat Looft? Dessa djupa frågor kräver svar.

Mrrff/bllrggg/puuuke/Km Lrsson

Enkidu sa...

http://www.youtube.com/watch?v=oWN-p7gnap0

Pär Thörn, OEI:s kelgris, i ett obetalbart klipp som säger allt som behöver sägas om det som aldrig funnits men nu kommer till en välförtjänt vila.

Anonym sa...

Kära nån. Det kanske är överflödigt att säga, onödigt, eftersom uttrycken "bra uppläsare" eller "bra röst" inte verkar höra hemma inom denna poesigenre, men om jag får tala för mig själv kan jag bara säga: Pär Thörn är en riktigt tvivelaktig textuppläsare. Men det kanske är grejen här? Som med punken ... ska du vara bra kan du dra.

Johan Dahl

Andreas Björsten sa...

Jag har inget emot uppläsningen som sådan, den har väl sina poänger. Men en del anser att Pär Thörn har upphovsrätten till denna alfabetiska sortering av Strindbergs verk Röda Rummet, en riktigt pinsam åsikt som jag ser det.
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/par-thorn-roda-rummet-alfabetisk-1.1152007