2010-11-04

Man kan inte recensera en bok som man inte har läst

"Och det finns ju ett stort intresse har jag förstått inför en ... en ... en ... en bok som har kommit ut, i min ära så att säga, det beror på hur man ser den, och ... och, ja, bara för att ni ska förstå det här: jag har inte hunnit läsa boken. Vi fick den väldigt sent i går eftermiddag. Hela dagen, eller i varje fall halva dagen i går, var jag faktiskt på annat jobb ... eh, jag har faktiskt inte hela tiden att sitta och läsa böcker, tyvärr, på dagarna, som ni kanske gör, utan jag har varit ... jag var faktiskt i Santa Clara kyrka i Stockholm, vilket var ett väldigt intressant besök; jag har varit där tidigare, även prinsessan Madeleine har varit där och prins Carl Philap (sic!) har jobbat där med olika projekt och jag var där hela förmiddagen i ett ... ja, jag sitter ordförande i en minnesfond över mina föräldrar och vi har möjligheten och vi ska göra ett projekt tillsammans för behövande människor över huvud taget och framför allt behövande ungdomar, och som vi alla är väl medvetna om i trakterna kring Klara och Sergels Torg så har vi det besvärligt och det är många som har det jobbigt och nu framför allt när det lider mot höst och det blir kallt. Så därför har vi ett projekt på gång som vi jobbar med. Det var en stor upplevelse och ... att möta de människorna där.

Sedan är det ... Sedan har jag ju då funderat på det här, att ... att ... att ... hehe, nu ska vi se, att jag ... ungefär som att jag skulle recensera den här boken, och det är ju inte så himla lätt när man inte har läst boken. Och det måste ni förstå. Och det är klart, att det har ju inte jag kunnat göra, och därför kan inte jag ... ja, jag måste passa i den frågan. Jag kan inte recensera en bok som jag inte har läst, det måste ni förstå. Jag har heller ... med tiden fått mig att förstå på grund av en massa rubriker, vad som kan handla i den här boken och så vidare. Och det är klart, det är ju inte så roligt att recensera en bok när man då blev ... ja, olika rubriker som man tycker kanske inte är ... sådär jättetrevligt att se. Och med tanke på de här rubrikerna och så har jag självklart talat med både familj och med ... med ... med drottningen och vi vänder på ett blad, ungefär som ni gör i era tidningar, och ser framåt i stället för det här är någonting som jag har förstått ... enligt boken ... informationen lång tid tillbaks i tiden. Vi ser framåt, och det ska bli fint och intressant för ... att jobba. Men för att kunna jobba som vi gör så måste vi också ha en möjlighet – nu vädjar jag till er faktiskt – lite till ro, för vi har vissa förpliktelser!"

Se filmen här. Nej, jag menar här.

7 kommentarer :

Anonym sa...

Ledsen Helena Looft, men nu blir det faktiskt lite reklam.

Republikanska Föreningen:

http://repf.se/

Gå med.

Karin S sa...

Ja, han har aldrig varit glasklar. Är man monarkist så bygger det på tro och inte vetande, eller vad man ska säga.
Herregud.

The Loser sa...

Du vet väl att det är fult att driva med f'ståndshandikappade!

Gabrielle Björnstrand sa...

Det här slingerbultandet påminner mig lustigt nog om en inte alltför avlägsen "kollega" ... Helena, du vet vem, va?

I övrigt tycker jag mest lite synd om kungen. Sån är jag. Och om jag vore kung - ett så tråkigt "yrke" - skulle jag absolut hoppa över skaklarna och ha mig på alla möjliga omoraliska sätt.

Anonym sa...

Helt bisarr historia. Bisarrt sk nyhetsvärde. Trodde någon att kungen inte söp, raggade och gick på strippklubb som många många andra snubbar för trettio, fyrtio år sedan? Trodde någon att kungen skulle hantera mediadrevet vidare snyggt? Att han skulle samla ihop sig för ovanlighetens skull? Han har aldrig gett ett vidare bra intryck inför kameror. Kom ihåg att han föddes in i sitt sk ämbete, att hans lämplighet överhuvudtaget aldrig prövas. Man blir inte kung i Sverige för att man är bra på det. Simple as that. Man anses vara en bra kung för att det måste vara så. Mor ror. Far är rar. Kungen är bra. Vad hade vi väntat oss av kungen i detta läge? Kungen, som i decennier betett sig exakt så tragikomiskt som kan förväntas av en urholkad monark. Men jag måste erkänna att denna kungafilm chockar mig. Jag hade faktiskt inte väntat mig en orgie av avklipta meingar, faktiskt inte. Detta är inte roligt. Denna film innehåller faktiskt lyteskomik. Förlåt, Carl, men så är det. Du är säkert en trevlig snubbe, men en hiskelig offentlig gestalt är du lik förbannat.

Kim Larsson/Antimonarkist i märgen

Helena Looft sa...

Jag tyckte nog ändå att filmen var rolig, särskilt det där om Klara och Sergels Torg där "vi" har det besvärligt.

Helena Looft sa...

Och, jo, Gabi, det finns en hel del som känns bekant här, det tyckte jag också. Förutom slingerbultandet också den "bakvända auktoriteten" (som Karin kallade det på facebook), förmågan att få oviktiga saker att framstå som seriösa (och tvärtom) och inte minst skuldfrågan som helt skjuts åt sidan och i stället placeras hos dem som har mage att störa hans hårt arbetande höghet.