Hela den avantgardistiska problematiken är också specifik för det
20:e århundradet, under vilken konsten gradvis förlorat sin andlighet.
Värst är situationen inom den bildande konsten som är i det närmaste
renons på andlighet. Den vanliga uppfattningen är ju att detta tillstånd
bara avspeglar andlighetens tillbakagång i samhällsutvecklingen. Jo
visst, skall man inskränka sig till ett enkelt konstaterande av
tragedin, håller jag med: det är precis vad den avspeglar. Men konsten
bör inte enbart återspegla detta, den har också till uppgift att
övervinna bristen på andlighet – att bibringa detta konstaterande en
andlig vision: som till exempel Dostojevskij gjorde – han var den förste
att formulera det begynnande seklets malaise med enastående
genomslagskraft.
Begreppet avantgarde saknar helt relevans för konsten. Jag kan
förstå vad det betyder i sportsliga sammanhang, till exempel. Men att
applicera det på konsten skulle innebära att erkänna tanken på
konstnärliga framsteg; teknikens framsteg förstår jag – det innebär mer
fulländade maskiner som bättre och exaktare fyller sina funktioner. Men
hur skall man kunna vara mer avancerad inom konsten?
Ur Den förseglade tiden
Andrej Tarkovskij
2013-07-28
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget
(
Atom
)
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar