2013-07-25

Dikt från en annan tid, i Danmark

Lysende savn 

Du vil savne mig
en gang vil du
to gange

Der hvor du altid længes veg
kikker du lige op i
Muligheden
Mælkevejen

Vi har været her før

Det gør ondt at bli til
men hjertets landning er blød
dets flugt udenom
al tid

hvor nogle fingrer
vandrer gennem himmelrigets
have
og dit hoved
ligger tidt
på min åbne jordiske
grav

jeg er gået ned
der
hvor du kommer
til at savne mig

mine bryster
er kun to
min kusse er én
gang
til én gang
du kommer
til at savne

mine armer
din ryg skinkernes
grisefest

Vi har været her før
vi har sagtens været her før
og blev nødt til at gå
ind for det igen

De to navne
flyver godt sammen
hvor svalerne dykker med korte
skarpe skrig
mellem indbyggede gårde
op over tagene

De er sultne
men de bærer det
deres vinger
deres fart
ligner på den pil
der fører os sammen
i retning af
et tab
et fulstændigt
et uundgåeligt
en rigdom

Ikke kroppernes klasken sammen
ikke deres dækken av hinanden
eller pletterne på vores lagner
eller beskrivelserne fra
vores munder og blader
og brever og billeder
ikke det der ligner
min varme når jeg siger
at jeg elsker dig
ikke det
Men det at svalerne er der
når de ikke er der
 
Nu er svalerne snart
og snart ikke mer
du kommer til
at savne  mig
den korte sæson
når de er

Deres skrig
deres vinger
deres flugt
over tagene

De er sultne
men de bærer det
i opdriftens gear

jeg begærer dig kun
i flugten
hvor vi reder vores drøm

En bolig
som dirrer
av bjergenes
lys


Inga kommentarer :