2015-04-09

Lite litteratursociologi

Med debutanter brukar man i tidskriftssammanhang mena någon som inte har medverkat litterärt ens i tidskriftsform. Därför blev jag lite förvånad när 10TAL Klubb häromsistens presenterade Ida Therén som just ”debutant” (hon medverkar ju även i senaste tidskriftsnumret av 10TAL).

Ida Therén är redan en etablerad kulturskribent med uppdrag för bl.a. Aftonbladet. Hon är dessutom sedan några år redaktör tillsammans med Maria Mårsell för uppmärksammade tidskriften Const Literary (P)rewiev som nyligen utkom med sitt sista nr 3-4/2014. Där publicerar hon en av sina egna skönlitterära texter, ett teatermanus.

I 10TAL debuterar hon med ett utdrag ur sin kommande roman ”Champagne”. Det är samma roman som hon tidigare publicerat ett längre utdrag ur i nättidningen The Stockholm Review, en text som jag tycker påminner väldigt mycket om det som hon läste (och publicerade) i 10TAL.

Vem som är debutant bestäms i Stockholms kulturliv framförallt av Madeleine Grive. Det har alltid varit så, höll jag på att skriva, ända sedan mitten av 80-talet. När jag varit med på en uppläsning på Kulturhuset med Den Blinde Argus 1987 var det hon som tipsade P1 om att jag fanns och att jag kunde medverka i en kortare poesidebatt i dåvarande programmet P1 Morgon tillsammans med Bengt Berg som representant för den unga poesin. Det är första och enda gången jag varit med i en etablerad debatt - språkmaterialismdebatten som i och för sig var långt väsentligare uppstod förhållandevis i periferin - och det var M.G. som låg bakom. Man kan säga att hon har ett visst inflytande.

Men jodå IdaTherén läste bra.

2 kommentarer :

Mangan sa...

Märkligt att Bengt Berg år 1987 kunde representera "den unga poesin"; han hade ju debuterat ett dussin år tidigare och gett ut böcker i en jämn ström. Det är som om Pär Lagerkvist skulle beskrivits som "en av de unga och nya" i slutet av 20-talet.

Andreas Björsten sa...

Missförstånd. Bengt representerade inte den unga poesin i det läget, utan jag fick göra det.