2015-12-15

Den förste ”Argusstipendiaten” utsedd

Stipendiaten Jimmy Karlsson
2015 fyllde Den Blinde Argus 30 år. Året var 1985 när vi var några stycken musik- och litteraturintresserade killar satte ihop det första fotostatkopierade numret av tidskriften. Att det sedan blev 50 nummer hade vi aldrig drömt om. Böcker, uppläsningar, utställningar har sedan avlöst varandra genom åren. 
Men för att skriva och skapa litteratur och konst krävs det ibland stillhet och koncentration. Nu instiftar vi ett ”Argusstipendium”. Argusredaktören Ericsson har sedan en tid en sommarstuga utanför Vimmerby som vi nu upplåter till en person som på något sätt medverkat i Den Blinde Argus. Hit kan man få komma för att under 10 dagar få rekreation eller arbetsro. (Se sökkreterierna nedan.)

Den förste stipendiaten blev Jimmy Karlsson från Vimmerby. Han har i snart 15 års tid arbetat med amatörteatergruppen Komedianterna och medverkat i en mängd uppskattade uppsättningar. Jimmy har gjort sig känd som en karaktärsstark rollgestaltare som även regisserat flera föreställningar. Han ägnade sina dagar i ”Argusstugan” till att läsa ett par olika pjäser som eventuellt ska sättas upp på Komedianterna efter nyår.


- Vad fick dig att börja med teater?
- En tillfällighet. Jag blev bekant med en regissör och blottade vid något tillfälle ett intresse för en roll. Kort efter fick jag ett erbjudande. Under repetitionen med den, blev en roll i en annan uppsättning akut ledig och jag hoppade på och fick bra respons. På den vägen är det. Kanske har jag alltid haft ett behov av att uttrycka mig, och till och med att bli sedd. 
Jag brukar säga att det är skönt att slippa vara sig själv och vara någon annan, men så är det ju inte. Det är ju bara sig själv man har som verktyg oavsett vilken roll som spelas.



- Vilken är din största teaterupplevelse, hittills?
- Varje teaterprojekt är minnesvärt. Svårt att undvika ur debuten som bokhållaren Bob Cratchit i Dickens En julsaga, som blev första rollen före Ola på Jola i Spelar min Lind, sjunger min Näktergal av Astrid Lindgren. Minns också gärna att jag vågade sätta upp 2xStrindberg och själv regissera både Den starkare och Paria.
På andra scener håller jag Fröken Julie på Dramaten 2005 högt. Plus när Thorsten Flinck bjöd mig till teater Brunnsgatan Fyra för att se hans uppsättning av Paria.




- Har du någon drömroll/pjäs du skulle vilja göra?
- Det finns ganska många drömroller. Strindbergs karaktärer, Allan Edwalls Limpan och varför inte Basil Fawlty i Pang i bygget. Den skulle vara kul att göra på scen.



- Varför ska man gå och se teater live när man kan ladda ner all världens filmer och dramatik till sin mobil?
- Därför att det händer bara där och då. Teatern står för ett direkt och unikt möte med publiken som få konstarter når.





”Argusstugan” utanför Vimmerby

Sök ”Argusstipendiet för 2016!
Ansökningstid: december till februari.
Stipendiet omfattar en 10-dagarsvistelse i ”Argusstugan” under perioden maj till september.
Stugan har totalt 8 sängplatser, inklusive Friggeboden till höger. El och vatten finns + utedass.
Avstånd till Vimmerby; ca 4 km (30 minuters promenad).
Avstånd till sjön Nossen: 100 meter (tillgång till båt och brygga).
Avstånd till Astrid Lindgrens Värld ca 5 km.
Minus: det kan vara dålig mobiltäckning.
Plus: det är dålig mobiltäckning.
Krav: att du på något sätt har medverkat i Den Blinde Argus (tidskrift, bok, uppläsning eller liknande)
Sök genom att maila denblindeargus@gmail.com eller skriv ett brev till
DBA c/o Ericsson, Grönedegatan 31, 590 39 KISA

Stipendiejuryn består av Thomas C Ericsson. Juryns beslut kan ej överklagas.

Inga kommentarer :