Jag fastnar i Dan Andersson
1.
Vi pratar om dej, farfar.
I mamma och pappas hus i Borstahusen. Du hade nog tyckt om den sjunkande solen
i maj, hur vinden mojnar och havet blir stilla, som smekande. Tänkte du
någonsin så, att smeka farmors ansikte, att hon också var en människa.
Vi sitter i huset alldeles vid havet. Jag
har ont i ryggen. Altandörrarna är öppna. Kommer du ihåg när du satt här smal
och insjunken, några veckor innan du dog, med en ful och för stor keps. Faster
Sofia pratar om att hon inte kan sova utan piller. Mamma fyller år. Hon är
nästan åttio nu. Ni tyckte kanske aldrig riktigt om varandra. Ni ville uppåt på
olika sätt.
”Det var ju alltid sånger”, säger pappa och är gammal och vit, ”när vi växte upp, det var alltid sånger, flickor, ska vi sjunga”, säger han vid pianot som är ostämt, ”Lina!”, säger han till min äldsta dotter, ”Hasse Kvinnaböske! Honom gillar ju du …”, och det var ett halvt liv sen för Lina.
”Det var ju alltid sånger”, säger pappa och är gammal och vit, ”när vi växte upp, det var alltid sånger, flickor, ska vi sjunga”, säger han vid pianot som är ostämt, ”Lina!”, säger han till min äldsta dotter, ”Hasse Kvinnaböske! Honom gillar ju du …”, och det var ett halvt liv sen för Lina.
Och Lina vill inte, Lina är tonåring,
farfar, hon färgar sitt hår, pappa förstår inte det, men hon sjunger, hon gör
sin farfar nöjd: ”Hej du speleman, kan du svara på min fråga …”, det är en
tidig kväll i Borstahusen, farfar, som när mina barn blir större … får man ta
med någonting, får man dö utan att känna skuld.
Faster Sofia med sitt korta gråa hår. Din dotter.
Jag vet inte om hon satt i ditt knä. Jag tror inte det. Farfar, som att du var
hård, jag kände dej inte som hård, men du var så hård, du vände dej liksom
bort. Du vet att hon är änka, va. Att Crazy Fred tynade bort till slut.
Farfar, alla som talar så gott om dej, jag som aldrig fick känna dej. Kommer du ihåg måsarna, sången, farfar, jag kände aldrig dej, men jag kände sången och rytmen och en trumpet i dina läppar, hur svänget fanns i dej, promenaderna, längtan, alkoholen, att komma dit.
Farfar, alla som talar så gott om dej, jag som aldrig fick känna dej. Kommer du ihåg måsarna, sången, farfar, jag kände aldrig dej, men jag kände sången och rytmen och en trumpet i dina läppar, hur svänget fanns i dej, promenaderna, längtan, alkoholen, att komma dit.
Faster Sofia vid matsalsbordet,
altandörrarna öppna mot havet, fukten som föser sej in. Min syster och hennes
man, våra barn är glada kusiner, dem fick du aldrig träffa. Faster Sofia vänder
sej mot pappa: ”Far kunde ju aldrig sova, du vet ju alla hans tabletter, du vet
alla sömnlösa nätter, Pelle!”
”Ja ja, jag vet inte, de sjöng ju så vackert
…”, säger pappa, det är en vind som börjar blåsa igen, lite kallare, moln i den
tidiga skymningen, blir röda, hur blommorna i krukorna trodde att de skulle få
växa.
”Ja, och lilla tant Sonja, men, Pelle, du
minns väl hur han led, det var vår pappa …”
”Nu fyller Eva år, inga problem, jag vill
inte ha några problem …”
”Ja ja, men lilla tant Sonja, hon fyller
hundra i september ...” Mamma håller på med avokadon. Mina barn och deras
kusiner. Jag vet inte vad de tänker. Min äldsta dotter är fjorton, hon har en
pojkvän. Det gör mej så glad. Och ska jag berätta för henne, hur den kärleken
kommer att smärta när den tar slut. ”Tänk Sonja och Lasse, de var gifta över
sextio år, han på järnvägen, SJ, hela livet …” Jag ska försöka förklara hur jag
kommer att fånga henne när hon faller. Fanns det en chans i snöbollen i
helvetet att du skulle prata om nåt sånt, farfar. Kommer jag att klara det.
”Far och mor var också gifta länge”, säger
pappa, ”och jag och Eva och … ja, Fred dog ju, men annars …”
2.
Nu är du död, farfar, hur
känns det. Gör det ont. Vill du veta hur havet smakar. Vi pratar om dej.
”Sonja och Lasses kolonistuga, hur vi var
där, hur de sjöng”, säger pappa Pelle, din son, han är gammal nu, han gick och
ramlade, vem ska fånga honom, hans nästan vita hår, jag har mammas näsa och
solbrända hud.
”Det går bra, Jonte”, säger pappa.
”Men sätt dej ner, jag tar fram stolarna”,
säger jag, hans tofflor, hur han måste välkomna våren, få ut trädgårdsmöblerna,
”sätt dej och njut bara, pappa …”, det är östlig vind, nästan helt stilla, hur
vi inte brukar prata om det, hur solen en sista gång ska sjunka, men känna hur
kvällarna här vid havet är det livet vi vill leva, hur vi brukar säga: ”Det är
ljuvligt, här ska vi leva …”.
”Sonja och Lasses kolonistuga”, säger pappa
vid matbordet sen, minns du, farfar, ”hur de sjöng Dan Andersson”, säger pappa
alldeles nära sin lillasyster, ”alltid på Förstamaj, och Joe Hill, jag brukade
äta lunch där, Joe Hill-baren när den fanns i Folkets hus, men sen la de ner …”
”Som att arbetarna försvann”, säger jag,
”som att allting försvinner, det känns som att allting försvinner, farfar är ju
inte här …”
”Jonte”, säger faster Sofia, ”du ser väl
solen, du vet att min man dog, Onkel Fred, jag minns hur ni brukade prata med
varandra … jag kan inte åka tillbaka till det gamla huset, jag orkar inte det,
ser du inte solen …”
Ja, du hör, farfar. Ser du din dotters sorg.
Du hade väl tyckt att det här samtalet var jobbigt. Du hade väl gått in på ditt
rum, där släktträdet var broderat som en tavla. Eller fått en sup och börjat
sjunga. Jag minns din hand vid bara ett tillfälle. Jag undrar hur farmor
tänkte. Och att du alltid bar mörk kavaj. Att vi gick ut på piren den dagen.
Jag vet inte var mamma och pappa fanns, farmors pannkakor. Jag minns att det
var för kallt för att bada. Men att jag ville hoppa i.
”Här brukar din farmor bada”, sa du, och
hälsade på några fiskare, och några pensionärer, du kände alla, jag ville så
gärna se, sång- och dansmannen, ”jag undrar vad hon gör nu”, sa du och log
inåt.
”Varför badar inte du?”
”Du ska inte vara nosig!” Jag förstod
ingenting.
”Förlåt, jag vet inte ens vad det betyder …”
”Nu måste vi sätta oss”, sa du och tog upp
en ask Läkerol, den mörkgröna äckliga. Och bjöd och jag var rädd och svalde och
satt i halsen. Du gjorde Heimlichs manöver. En mink sprang förbi på stenarna.
Vi satte oss på en bänk. ”Jag hade en bror, han drunknade, han simmade för
långt ut, han försökte rädda nån … båda dog … det var till ingen nytta …”
”Blev du mycket ledsen?”
”Vad tror du! Vad du frågar! Nu har nog farmor kommit hem, jag måste ha min medicin …”
”Vad tror du! Vad du frågar! Nu har nog farmor kommit hem, jag måste ha min medicin …”
Jag tror att mamma och pappa var i Portugal.
Att ni bodde hos oss, passade oss. Du med din medicin, farmors tysta blickar.
Som jag med knarket, farfar. Du med dina
flaskor.
3.
Du dog ju, farfar. Det var när jag satt i
fängelset. Det fanns en rödhårig snubbe där, som dödat fyra hundar, och kört
ihjäl en tjej på fyllan. Han hade en tatuering, där stod felstavat: Killor. Vi
brukade prata i bokbussen en gång i veckan, jag såg att han lånade lättlästa
böcker. Annars pratade han inte med mej, blängde bara. Han var liten men
kraftig, kanske lite fet, men hård. Det var som att han skämdes. Han hade en
rätt rå jargong. Jag vet att han kände Pange som jag köpt brass av någon gång,
i ungdomen i Landskrona, var det blandmissbruk på dina gator också.
Jag tänkte på gatorna i Landskrona. Hur det
var när du växte upp, farfar. Alla dina syskon. Att du hamnade på en
folkhögskola. Att få kämpa för sin bildning. Att jobba på byggen och läsa
Ivar-Lo och vikingaböcker, att sjunga på Verdandi och bli hot shot hos Sossarna
och Soc.
”Du pluggar, va, eller studerar”, sa den
rödhårige snubben, Killor, han log på ett ont sätt. ”Vem fan tror du att du
är?” Han stod nära. Han luktade snus och syntet.
”Jag vet inte”, sa jag, tog fem poäng
filosofi av fyrtio på ett år.
”Du ska läsa Ondskan av Jan Guillou, sen kan vi prata om senapsgas …”
”Jag förstår inte vad du menar …”
”Jag kan dränka dej i senapsgas”, sa Killor,
som hade lockat in de fyra hundarna till sitt sovrum, sen slagit ihjäl dem en
efter en med en kofot.
Innan du dog. Den korta tiden när jag hade
körkort. Körde jag dej till Systemet. Du skulle alltid ha en trettisjua, aldrig
en sjutiofemma. Som någon sorts kontroll. En gång drack vi tillsammans. Du
pratade om solidaritet: ”Det är vad de viktiga sångerna handlar om.” Vi var i
parken utanför Systemet. Alla hälsade på dej, men du puttade bort mej till
bakom stationen som fortfarande låg i centrum då, du trodde att ditt drickande
var en hemlighet, detta var enda gången offentligt, men vi gömde oss ändå, vi
satt på bänken mot väggen, solen i ögonen från industriområdet där varvet var
nerlagt, ”de handlar om solidaritet …”
”Vadå?”
”Jonte, jag kan inte förklara …”, du hade nog druckit en trettiosjua redan, ”du måste lära dej själv, lyssna på sångerna och förstå …”
”Jonte, jag kan inte förklara …”, du hade nog druckit en trettiosjua redan, ”du måste lära dej själv, lyssna på sångerna och förstå …”
Sen dog du. Och jag satt på kåken. Och den
rödhårige Killor spöade mej i duschrummet.
”Du ska läsa Jan Guillou, Ondskan”, sa han och slog mej på örat.
”Då kanske du fattar!”
Jag blödde. Det blev ljusrött i duschvattnet. Sen kom en vakt.
Jag blödde. Det blev ljusrött i duschvattnet. Sen kom en vakt.
”Sten”, det var alltid efternamn, aldrig nära.
”Du har telefon.”
Det var pappa i en lur i ett sterilt
kontorsrum. Det rann blod från örat. Ingen frågade om det.
”Ja … far … farfar har dött …”, sa pappa, en röst som sög inåt, en rädsla att vara den sista, en son i fängelse.
”Ja … far … farfar har dött …”, sa pappa, en röst som sög inåt, en rädsla att vara den sista, en son i fängelse.
”Begravning …”
”Du behöver inte …”
”Du behöver inte …”
”Jag vill”, sa jag, det fanns så många tårar
som inte kom ut, ”jag måste komma …”
”Det var ju väntat … det är sorgligt … det
är en lättnad … han mådde inte bra … han var inte sej själv …” Orden vi ville
säga.
”Jag får nog permission …”
Och det var den kvällen som vi satt i
teverummet, femton interner, kollade på Twin
Peaks, som Killor kallade Tvillingkukarna, och nästan alla skrattade, inte
jag, sen nyheterna, tidigt 90-tal, Irakkriget, alla bomber över oskyldiga
civila, oskyldiga soldater och Killor började skrika om senapsgas igen.
”Jänkarna borde hälla senapsgas över hela
jävla arabskiten!” Plastmattorna. Mackorna i servetter i kylskåpet, det
serverades ingen kvällsmat, vi penslade leverpastej och svettig ost under
lunchen, picknick bland plastmattorna på kvällen, nån prickig korv, inga
grönsaker.
”Man häller inte senapsgas”, sa jag, ”det är
en gas, man häller inte gas!”
”Vad sa du”, sa Killor och reste sej. Alla
andra höll käften. ”Du har fel, Filosofen, du har helt fel, jag vet allt om
världskrigen …” Hela han var härdad. Jag kände hur han darrade. Jag kanske hade
fel. Jag visste ingenting om krig. Men jag tänkte på dej, farfar, allt jag
aldrig fick veta om rallarslagsmål och dansbanor, vad som rörde sej i ditt
huvud, vem var farmor i ditt huvud, när du snubblade på henne under dansen, det
svämmade över i mitt huvud och jag mindes den enda gången jag var på
boxningsträningen med scouterna, den enda gången jag var med scouterna: ”Slå
igenom slaget, när du träffar, slå igenom”, sa tränaren som bar bandana och
gick på speed, vi kom att bli vänner några år senare, han räddade mej då, han
räddade mej nu, ”slå igenom universums vägg, handen ska vara hårt knuten, in
med tummen, krossa allt!” Det var en utmärkt teater.
”Vad sa du”, sa Killor. Han stod verkligen nära. De andra hade bildat en ring runt oss. Jag tog ett steg bakåt, som sats, jag hade inget val. Smack! Jag slog rakt igenom. Han bara föll och sen hände inget mer på en stund. Sen reste sej Killor, skakade som nyvaken på huvudet, nickade kort mot mej, hans små ögon, satte sej. ”Då slapp man Tvillingkukarna”, sa Killor och log mot mej, vi rökte cigaretter, jag var rädd. Sen var det teve igen.
”Vad sa du”, sa Killor. Han stod verkligen nära. De andra hade bildat en ring runt oss. Jag tog ett steg bakåt, som sats, jag hade inget val. Smack! Jag slog rakt igenom. Han bara föll och sen hände inget mer på en stund. Sen reste sej Killor, skakade som nyvaken på huvudet, nickade kort mot mej, hans små ögon, satte sej. ”Då slapp man Tvillingkukarna”, sa Killor och log mot mej, vi rökte cigaretter, jag var rädd. Sen var det teve igen.
Och jag vet att du inte visste varför jag
hamnade i fängelset, det var några skitgrejor, en rattfylla och en totalvägran,
man samlar på sej, att jag var pacifist, jag hade nästan aldrig slagits. Men
ibland vänder sej stigen. Det vet ju du.
Som när du inte kunde komma uppför
trapporna. Hur du var full och fick in huvudet mellan trappräckets små stavar.
Hur du inte kunde komma ut. Hur du var fast och började skrika, hur du var
alldeles fast.
Grannen Kerstin kom ut.
”Vilket liv du för”, sa hon, hon hade
kortklippt hår och glasögon, jobbade som kallskänka, ”jag kallar på John, han
sover, men … John!” John var mekaniker på varvet. Han hade en bågfil, han gned
i en halvtimme. Han fick loss dej. Det blev en avgift till Landskronahem
senare. Du tackade John.
”Du hade gjort det samma för mej”, sa John, då
hade du nyktrat till, luktade sur svett och varmt järn.
4.
”Pliten berättade om din
farfar, det är lugnt”, sa Killor nästa dag. Han hade en blåtira. ”Det är lugnt,
vi ska spela poker ikväll, några har fått tag på hembränt, du kan vara med, det
är lugnt, men inte en gång till, då dödar jag dej …”, sa han och skakade min
hand. ”Jag hade fel, min farsa körde lastbil, han var intresserad av böcker,
han är död nu … bra punch …”, sa Killor och rörde sin blåtira. ”… ja, och av
vapen och nazister …”, sa han, och log sådär som jag inte förstod. Jag kunde
inte sova utan piller den natten heller.
5.
Du vet den där rostiga
spiken, farfar. Som stack in en bit i min fot, när jag gick på den lilla
strandremsan nedanför stenarna. Du gick ovanför på stigen. De har byggt tjusiga
hus där nu, farfar, och en riktig cykelväg, stormarna brukar dränera den på
höstarna och januari. Allting faller och äts upp av havet. Pappa bygger små
murar som ska rädda honom.
Den rostiga spiken från en ilandfluten
planka. Jag skrek.
Du tog dej mödosamt nerför stenarna. Drog ut
spiken.
”Foten i saltvatten. Foten i saltvatten”, sa
du och hjälpte mej, blötte ner skorna och kavajärmen, nästan bar mej sen. ”Nu
måste väl farmor ha kommit hem”, sa du, farfar, ”Du får vara Helan, du får ge mej
en lavett”, sa du och försökte gå så roligt som Halvan gick.
”Jag vill vara Chaplin”, sa jag, och du gick
och gick och jag skrattade genom tårarna, såg dej gå mer och mer konstigt.
”Farfar, bär mej!”
”Ja, Chaplin, så klart”, sa du, med alla
kvällarna på Verdandi när ni försökte spela teater, skingra molnen och slagen,
”klart att du ska vara Chaplin”, sa du. Och sen bar du mej verkligen en bit och
jag undrar om du minns, när du fyllde sjuttiofem, att jag gav dej Chaplins
självbiografi, i danskt billigt band, på danska, som jag hittat i ett
antikvariat i Köpenhamn, då när jag bara gick omkring, på gatorna, på
bodegorna, på badhusen ibland, knarkade och drack, försökte skriva gripande
noveller om människor jag älskade, längtade efter Sagas bröst som jag aldrig
kunde nå, tänkte tillbaka, historien, farfar, jag hade kunnat köpa tre bärs för
den boken, men jag köpte den till dej, läste du den, om friheten, att säga
stopp, och att stå emot.
Spiken i foten. Du orkade inte bära mej
länge. Du försökte skoja:
”Du kan väl vara Helan!”
”Jag vill inte vara Helan, han är inte jag
…”
”Ibland måste man låtsas”, sa du, farfar,
och vi gick bort från hamnen och havet, mot konditoriet, ”men ibland måste man
låtsas …”
”Jag har ont i foten, du liknar ju Helan, du
behöver inte låtsas …” Och du la din hand på mej.
”Nä nä, min påg, nä nä”, sa du och höll en hand på mej, ”tror du det, att man inte behöver låtsas, nä nä … vill du ha en mazarin?”
”Nä nä, min påg, nä nä”, sa du och höll en hand på mej, ”tror du det, att man inte behöver låtsas, nä nä … vill du ha en mazarin?”
Och vi satte oss på varsin stol. Kaffe och
citronläsk. Det var gråsparvar utanför det stora fönstret.
”Hur var pappa när han var liten”, sa jag
och det gjorde mindre ont i foten, dina ändringar i ansiktet, som glädje som
värme som ilska, som: Jag fattar inte ett skit vad du vill ha.
”Det minns jag inte”, sa du, ”nu har nog
farmor kommit hem”, sen hade du rökt klart och vi gick hem, jag haltade, mamma
och pappa var i Portugal. Jag ville ha värme.
”Det gör så ont”, sa jag, jag ville ha lugn.
”Ja, det gör ont”, sa du och vi kom hem, det
luktade annorlunda.
Och farmor: vojne vojne, hade just satt på
potatisen.
”Olof! Vad har du gjort med pågen!”
”Äh! Han mår bra, svansar runt …”, sa du,
tog ditt förstoringsglas och dina korsord och stängde dörren, och din längtan.
Det blev någon stark sprit, i mitt sår, och i ditt sår, farfar. Senare åt vi pannbiff. Men det var den där rostiga spiken. Du la en arm om mej sen, vi såg något på teve som jag glömt. Jag kommer bara ihåg smärtan och närheten.
Det blev någon stark sprit, i mitt sår, och i ditt sår, farfar. Senare åt vi pannbiff. Men det var den där rostiga spiken. Du la en arm om mej sen, vi såg något på teve som jag glömt. Jag kommer bara ihåg smärtan och närheten.
”Min far …”, sa du, farfar, ”min far …”. Sen
försvann allt i någon fluga som flög förbi, något som distraherade dej, någon
jävla kartong som stod fel, en ensamhet. Och att kvällen obönhörligen kom,
denna rädsla att inte kunna sova.
6.
Du är död, farfar. Min
mamma fyller år. Jag ska ta tåget tillbaka till Malmö med mina barn. Jag kramar
faster Sofia. Hon är så glad. Hon pratar om Crazy Fred. Han är också död. Det
är så mycket som du inte vet.
”Kan du inte spela en sista sång, Pelle”,
säger faster Sofia till min pappa, ”det hinner ni väl, Jonte?”
”Jo …”
Pappa sätter sej vid det ostämda pianot. Han hör sämre nu. Men sjunger Omkring tiggaren från Luossa rent och klart, jag och faster Sofia sjunger med. Barnen kråmar sej. Jag är spiknykter, men gråter stilla ändå.
Pappa sätter sej vid det ostämda pianot. Han hör sämre nu. Men sjunger Omkring tiggaren från Luossa rent och klart, jag och faster Sofia sjunger med. Barnen kråmar sej. Jag är spiknykter, men gråter stilla ändå.
Sen kör pappa oss till stationen. Tåget är
försenat. Jag vill dricka men låter bli. Tar mina lugnande piller.
”Varför grät du, pappa”, säger min yngsta
dotter på perrongen, ”jag såg att du grät …”
”Ja, du … för att jag älskade min farfar på nåt konstigt sätt, för att min pappa sjöng den sången för mej”, säger jag och det ska komma ett tåg snart, ”vi sjöng den tillsammans, jag trodde att det var hans och min sång, men det var hans och min farfars”, säger jag och det är en kedja, Lina tar sin lillasysters hand, och jag tar bådas, vi står i vår ring, och tåget är inte försenat och nu kommer det in på perrongen och vi har fått godis av mamma och jag klarar av att inte dricka bort min sorg.
”Ja, du … för att jag älskade min farfar på nåt konstigt sätt, för att min pappa sjöng den sången för mej”, säger jag och det ska komma ett tåg snart, ”vi sjöng den tillsammans, jag trodde att det var hans och min sång, men det var hans och min farfars”, säger jag och det är en kedja, Lina tar sin lillasysters hand, och jag tar bådas, vi står i vår ring, och tåget är inte försenat och nu kommer det in på perrongen och vi har fått godis av mamma och jag klarar av att inte dricka bort min sorg.
”Pappa, man kan gråta för så mycket … jag brukar
vara rädd för monster …”, säger min dotter, hon ska fylla tio, så mogen och
neurotisk ändå, när ska jag berätta om sjukdomen som rinner genom släkten,
rinner den till mina döttrar, tar flödet någonsin slut. Alla vakna nätter och
missbruk.
”Nu kommer tåget”, jag tar hennes hand, jag
önskar mej starkare piller, jag önskar mej en stund av lugn, som när jag var
helt bombad på din begravning, farfar, sköterskan i fängelset hade skrivit ut
piller, jag var ju i sorg, hur jag sög in Ave Maria, det var det vackraste jag
hade hört, nu dunkar tåget hem till Malmö.
Imorgon ska jag åka till Stockholm.
7.
Du undrar väl varför jag
berättar, farfar. Särskilt som du är död. Det är mer än tjugo år sen.
Det är tåget som står stilla. Och utanför
regnar och blåser den sista dagen i maj. Jag är på resan fortfarande, att hitta
ett fungerande liv. Jag längtar efter något som kan lugna mej, utan sprit eller
knark. Att vara lugn och fokusera tankarna, att ligga i något mjukt och njuta.
Men det funkar inte så.
En halt man kliver på. Han bär tjocka
smutsiga kläder.
”Det är tråden som brinner”, säger han och
sätter sej bredvid mej, han ser ut att vara hundra år. ”Det regnar för lite …”,
sen faller han ihop. Jag tror att han dör. Men han vaknar till i Linköping och
kliver av. Jag har minnen från Linköping. Från stationens bar. Men jag stänger
av.
Så jag skriver och lyssnar på när Thorstein
Bergman sjunger Dan Andersson, sen Thåström. Jag fastnar i det som många tycker
är sentimental dynga, eller gammaldags.
Men jag trivs här.
Sen kommer en låt med Joy Division, Love will tear us apart. Det är den vackraste sång jag vet. Jag tror inte att du hört den, du hade kanske förkastat synthen och gitarren, men du hade nog känt smärtan.
Sen kommer en låt med Joy Division, Love will tear us apart. Det är den vackraste sång jag vet. Jag tror inte att du hört den, du hade kanske förkastat synthen och gitarren, men du hade nog känt smärtan.
Nu kör tåget igen. Nu slutar regnet regna.
Det är spårarbete och omvägar och jag åker genom Bjärnum, där mamma växte upp. Du och mormor kom aldrig överens, en massa grymtanden och hon var frisör men ville alltid stå över.
Jag tänker på dina flaskor och dina gator i Landskrona. Jag tänker på allt jag inte vet. Men, alltså, farfar, jag såg dej, när jag var tolv, jag såg dej …
Det är spårarbete och omvägar och jag åker genom Bjärnum, där mamma växte upp. Du och mormor kom aldrig överens, en massa grymtanden och hon var frisör men ville alltid stå över.
Jag tänker på dina flaskor och dina gator i Landskrona. Jag tänker på allt jag inte vet. Men, alltså, farfar, jag såg dej, när jag var tolv, jag såg dej …
Jag brukade cykla förbi den där bänken
utanför kyrkogården där du ligger nu. Det var en sån här dag, vår med snabbt
regn och snabb sol, upp och ner. Du och dina bänkkompisar. Jag sitter också på
bänkar. Jag såg dej när den rakade mannen som kanske var tjugofyra och stor,
med kängor, sparkade på en hund. Där fanns duvor också, han sparkade på dem,
han sparkade på allt, det var en grå symfoni i skyn, mörkare och mörkare moln,
hårdare vind. Det var som klassisk musik som tornar upp mot crescendo, vi
hatade klassisk musik, farfar, du och jag, det var pappas tonårsrevolt,
kyrkorna och de sköna rena tonerna, men du reste dej och gick fram och pratade
som en visa till den unge mannen, du var nästan sjuttio. Jag såg dej, farfar,
rätt småtjock i kavaj och tydliga glasögon, la en hand på hans axel och talade
lugnt, men han sparkade mot hunden igen och hunden spydde blod, hur du slog,
som någon sorts solidaritet, mannen föll inte, men liksom vaknade upp och gick
därifrån. Du slog rakt igenom. Som att spränga sej ut från korridorerna. Som
någon sorts solidaritet.
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar