2021-08-24

Födelsedagar

Det är på några decenniers radavstånd
som jag står och viftar på stranden
jag har nyss fyllt 62 år
vilket är medelåldern i Författarförbundet
enligt senaste verksamhetsberättelsen
min egen medelålder är också 62
dvs. jag är ungefär så gammal som jag känner mig
det här är min medelålders följedag
jag lär mig av folk i olika åldrar
livet börjar på nytt eller åtminstone om igen
och jag vänder mig till B.S.
som redan hade gått bort
innan jag upptäckte honom på allvar

*

Bo Setterlind
våra vägar har korsats
vi har varit ordförande i samma
förbund
vi råkar dela
samma födelsedag
räcker inte det
jag har aldrig sett dig le
för vi möttes
först efter din död
nu sitter jag här
i en tröja från Strängnäs
med diktcitat av dig
jag antar att du ska fira din
nya antologibok nu
jag har inget färdigt
att presentera i år
pandemitider och Parkinson
du förstår
men jag är med dig i andanom
ha det bra Bo Setterlind, vi ses
när vi ses

Inga kommentarer :