2022-04-25

Mina möten med Göran Greider och Åsa Beckman

 

Fint att läsa om folkets kärlek till Göran Greider!

 

Men jag noterar en annan sak också:

vilka täta band mellan kulturmänniskor med (trodde jag) helt olika inriktning

Göran brukade komma upp på redaktionen för Bonniers Litterära Magasin som en självklarhet

redan på 80-talet

och snacka skit med dåvarande redaktören Åsa Beckman

med samma självklarhet som gjorde att jag inte kom upp och hälsade på

(jag hade inte varit välkommen)

jag minns hur jag gick som en kuvad hund bredvid Åsa B på väg en liten bit

gemensam fotsträcka

efter ännu en offentlig debatt på ABF som hon deltagit i medan jag hade varit en del av publiken, ständigt lika hungrig på litterära debatter

var jag på den tiden

då jag också tyckte jag hade något att säga

jag gav henne beröm för ”bästa refusering” som hon skrev till mig

i sin egenskap av redaktör, var det inte för 80-tal

absolut bakvänt att berömma den som refuserar en för att hon slängde ur sig några

halvt personliga ord

nej, jag är avundsjuk som en murbräcka

alltså inte alls

men jag undrar över de täta och självklara mänskliga banden

mellan de kulturellt erkända

okej, jag har också knutit sådana band kan jag se så här efteråt

men de var aldrig ett uttryck för några speciella positioner, bara en följd

av detta att vara människa

förstås

språkmaterialisterna hatade mig, så vänskaper med dem

har alltid gått bort, bristen på en viss sorts litterära kontakter

är litteraturpolitiskt bestämd

 

vad gäller Göran så sprider han ett slags gemyt omkring sig

inte minst i den geniala Barndomsbrunnen

associationsrik blixtrande -

som en plaskdammsfontän i ett förortscity

överallt kunde han ta mark

om så bara i ett infall till formulering

jag undrar om vi skulle pratas om vi möttes

som på 80-talet och 90-talet

 

grattis Göran till Lagercrantzen!

 

Inga kommentarer :