2022-07-02

Delikatessjäv

det är ju ingen automatisk process

att de bästa, mest berörande formuleringarna

kommer att överleva

det hänger på människor som du och jag

och vad vi kan göra

med den lilla rännil som finns av äkthet i orden

en ny legering uppstår när vi höjer själens temperatur

tillräckligt

för att omforma bilderna

 

du säger detta är den bästa poesin

från svenskt 2000-tal

jag säger gräv djupare, leta längre ner

 

nu ska jag säga något hemskt

Sylvia Plath är en kändis

även om det inträffade postumt

Lorentz likaså

den ena tungfotad, djup, intelligent

den andre lättsam, stoltserande, poesi som havreflarn

bägge ingår de på samma marknad

det går att läsa flertalet dramatiseringar

av Sylvia Plaths liv

med Lorentz finns flera svassande intervjuer

vi har en option per generation

att återupptäcka en poet

eller går det fortare nuförtiden?

 

poesi som handlar om en längtan att skriva poesi

går egentligen bort

eller hur Lorentz?

 

Tänk på detta:

om Åsa Linderborg är tillsammans med Bengt Ohlsson

vars son Jack Hildén skriver för Aftonbladet

blir det inte något slags delikatessjäv då

när Karin Pettersson

publicerar sin kompis älskares son?

jo, det tror jag fan i mig att det blir

 

rockader på kulturchefsposterna

håller folk viskande i korridorerna

 

Siv Arb

verkar vara den bästa svenska översättaren

av Sylvia Plath

men en del formuleringar går inte att rädda

som den där i Lady Lazaruis om ”nazistisk lampskärm”

den äcklar mig

liksom Sylvias utnyttjande av det judiska

Siv Arb

pratar på djupet av sin förmåga

men har hon några arvingar?'



Inga kommentarer :