Edition Tegnér heter ett litet Lundabaserat förlag med starkt kvalitetsmedvetande och formatmässigt liten utgivning. Förlaget har visserligen givit ut ett trettiotal titlar, vad jag kan förstå uteslutande poesi, men sidantalet hos de respektve titlarna har inte varit stort, Det har handlat mestadels om stilrena diktsamlingar med ett tiotal dikter i varje, smakprov av författarskap, minnesutgåvor och så vidare. I sin minimalistiska framtoning kan förlaget påminna om ett annat förlag, Trombone, som satsat mycket av energin på sin egen Svavelserie med likaledes minidiktsamlingar.
Skillnaden är att Trombone prioriterat experimentell litteratur medan Edition Tegnér mer har rötterna i en traditionalistisk inriktning mot mestadels erkända författarskap från 1900-talets mitt. Sålunda har de publicerat bland annat tunna diktsamlingar av Lennart Sjögren, Lasse Söderberg, Gustaf Adolf Lysholm och Jesper Svenbro, Ofta fina läsuppleveslser vill jag tillägga, starkast är ändå känslan av att man är med och skummar av ett ymningshorn av framstående litteratur presenterad på ett chosefritt och av kärlek till litteraturen präglat sätt.
Men kanske har
något skett. Bokförlaget håller på att gå upp i format, eller så är det en
tillfällighet. Den nya diktutgåvan, som är en urvalsvolym med samma namn som
författarens debut, Lars Hasselblads Moln med lysande kanter innehåller
hela 25 dikter och är alltså en nästan normaltjock diktsamling. Hasselblad gav
bara ut två böcker under sin verksamma tid, just Moln med lysande kanter
(Bonniers, 1967) och Feodorovska (1970). varur urvalet har skett. Det är som så
många gånger Jonas Ellerström som tagit fram det här författarskapet ur den
relativa glömskan. Hasselblads diktsamling Feodorovska har jag själv tagit
stora intryck av också skrivit några rader om på bloggen för länge sedan.
Vad har vi då hos
Lars Hasselblad för tematik och tillvägagångsätt. Jo, vi har liksom bilder av
människoöden som agerar i ett (ofta) solbelyst landskap, de står med benen i
det fysiska, mellangärdet i det själsliga och de högre blixtarna i den andliga
världen. Denna ofta ungdomliga värld bryts mot landskap, kyrkor, sjöar osv.
Hela den stora världen med lärdomshögfärd och utmaningar finns omkring dessa
trevande pojkidentiteter som dyker upp för att tillägna sig livet ute i
världen. Det handlar mycket om ensamhet och något så otjusigt som sexuell nöd
hos den unge mannen.
”Ensam / så när
som på en frän doft av säd / går han uppför den imposanta / marmortrappan. / Uråldrig
trappa / dammig och med ortoceratiter” (ur dikten Pubertet).
Var lugn, kan man
säga till läsaren, på nästa sida uppslaget väntar ändå en pensionärstillvaro,
som börjar i sol och slutar med att det mulnar. Bara att vifta bort. En vit
marmorkristus väntar i Skänninge kyrka bland allt stillastående, det historiska
vattnet.
Historiemedvetandet
åsido, oftast är det en märklig, solbelyst optimism som strålar ut från samlingens
främsta dikter. Det är som om Rekordåren mottagit en uppmaning att översätta
själen i bild (för att anspela på Espmarks boktitel från 1977). Samtiden förvandlas
till framstegsminnen under läsningen, dikternas unga huvudpersoner vet med sig
att tillhöra framtiden och kan gott pika pensionärer eller glida in i och ut ur
märkliga belysningar. Mest verklighetstrogen är ändå mysticismen, den som
strålar ut från de underbara dikterna om Jesper och Emanuel (Swedenborg):
De streck jag drar
med tusch
på gammalt lärft
från Delft
är obstinata.
De sammanlöpa
intet.
På dylikt
självsvåld är jag vred.
Min goda ängel i
den ljusa kjorteln:
bibringa mig tålamod,
dämpa min sjudnad.
Tyd kajornas
kretsar kring kyrktorn.
Riv stängsel och
fängsel för längsel!
Efer att ha grubblat
över innebörden i den mustiga 1600-talssvenskan i denna dikt har jag kommit
fram till följande uppfattning av innehållet: Jesper i Skara (som är diktens
jag) ber om befrielse från allt som stänger hjärtats väg. Men allt som behövs
har redan sagts i dikten.
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar