2009-01-18

Två dikter av Lukas Moodysson (från 1986)

RÄDD FÖR ORD

Svart måne
jag är ditt kärleksbarn
ditt söndagsbarn
med nyårssmällare
riktad mot din nakenhet

Svart måne
rädd för ord
så många Mästare
& så många förlorare

Svart måne
över oss
under oss

Svart måne
artificiell dag
ett ljussken som lyser upp
natten
vi flyr mot
nya liv

Svart måne
rädd för ord
rädd för försvinnandet
ritar en cirkel i
laserdammet


Svart måne
ristar in blod
i vattnet
i asfalten
i träden

Svart måne
oskuldens död
jag är ditt kärleksbarn

Svart måne
terroristens pose



FÅNGST

Jag vill dricka dig
jag vet allt om djuren
i dom korsfästas ådror
jag vet allt om sprickorna
i hissgolvet och tecknen
på femte våningen

Jag vill dricka dig
som ett skrämt barn
dricker elektricitet
som Gudarna
dricker sina händer
som fotomodellen
dricker sin skönhet

Jag vill dricka dig
som mörkret dricker ögon
som bödeln
dricker den dödsdömde
som den dödsdömde
dricker sitt sista glas vin

Jag vet allt om harmoni


-----------------------------------------------------------------------
Fotnot: Dikterna ovan är från dikt-kassetten "Industrierna Ljud/Människornas Vrål" (Den Blinde Argus 6/7, 1986). Dikterna är inlästa och ljudsatta av Sid Hamed (Ericsson/Sigvardson). På kassetten medverkar också Bostonvärk (med Örjan Gerhardsson från Bakhåll/Lund), Bo Stefan Lundqvist och Peter Bryngelsson, De Båda Karpfiskarna, Anti Sound Inc, Livsfalangen, De Nakna & Döda, Ulf Sigvardson m.fl.

5 kommentarer :

Andreas Björsten sa...

Hm, åren har gått. Men dikterna håller!

Thomas C Ericsson sa...

Visst håller dom ännu. Har läst om några av de gamla Argus-numren som innehåller Lukas-dikter och de är stundtals alldeles briljanta.
Borde helt klart platsa i en volym med Lukas Moodyssons samlade dikter!

Ola Lindvall sa...

hmmm helt ok i sig, men lite tveksamt att lägga ut dom nu, så här många år efteråt

Thomas C Ericsson sa...

Jag förstår dina reservationer, men tycker det är befogat att publicera dessa gamla Lukas-dikter. De har ett självklart litterärt värde för både poesi- och filmälskare. Inte helt ointressant att se den framgångsrike regissörens stapplande steg som ung poet.

Helinaren sa...

Vilken låt framförde De Nakna & levande?