2020-08-10

Månadens poet: Andreas Björsten (dikt vald av DBA)




JAG HAR SOVIT SÅ LÄNGE
MED STEN UNDER KUDDEN

NU VAKNAR JAG TILL SLUT
OCH TYCKER ATT DET KÄNNS HÅRT



          *



JAG RESER LÄNGE GENOM MÖRKRET
JAG SÖKER EN ANNAN PLATS
JAG SÖKER MIG SJÄLV

DE BLINDA SKALL, SOM BEKANT, SE
ALLT TYDLIGARE FRAMTRÄDER ANSIKTET
PÅ NÅGON - FRAMTIDEN HAR STÄLLT
IN EN SPEGEL I MIN CELL










ur "SOM DET BÖRJADE OCH FORTSATTE - samlade dikter 1981-2019" (Bokförlaget Megafon). 
Förord av Håkan Sandell. 

Kommentar: dikter publicerade i Den Blinde Argus nr 3/1985. Dessa var de första dikter Andreas skickade in till DBA. Han blev sedan en flitig bidragsgivare, och sedan 1987 redaktionsmedlem. Andreas medverkade också på den första liveuppläsningen som DBA anordnade på Arbis i Linköping 1987. 


O.B.S. Missa inte Andreas Björsten i P1:s Dagens Dikt (SR) den 19/8! 

Inga kommentarer :