2020-08-09

Månadens poet: Andreas Björsten (dikt vald av Ulrika Revenäs Strollo)

 

REDAKTÖRSÖGONBLICK

 

vi gör intervjun på Ritorno!

sitter bland stolarna i dammet

 

där bara solen rinner ut

 

med en lättöl från Enskede i näven

 

eller en kopp kaffe

 

som det var för 20 år sedan

 

hit går man för att bli intervjuad

eller själv intervjua någon

 

jag lyssnar in

 

mellanmän, mitt i karriären

 

”när kommer din nästa skiva”

 

minns Mare Kandres ansikte

fångat på bild

när Anders

hade skickat iväg mig för att hämta kaffe

 

vad det uttryckte

var ren skräck

 

inte inne i dimman

ändå lätt ominöst

 

bara rummets nykterhet

 

livrädd och stolt

över hjärtat

 

kunde jag också vara

 

nu har jag skrivit mig ut

i marginalen

sedan länge

 

idag är jag upphittad

av solen

och Mares bana fortsätter





ur "SOM DET BÖRJADE OCH FORTSATTE - samlade dikter 1981-2019" (Bokförlaget Megafon). Förord av Håkan Sandell. 

Kommentar: dikten REDAKTÖRSÖGONBLICK är hämtade ur avdelningen NYA DIKTER. Dikten skrevs i november 2017. Intervjun med Mare Kandre (1962-2005) gjordes 1991. 
Ulrika Revenäs Strollo är poet, dj, kulturarrangör, bokhandelsarbetare m.m.  Blev nominerad till Borås Tidnings debutantpris för sin första diktsamling "Ristar in sina märken" (Bonniers, 2002). Ulrika medverkade med några dikter i i nr 28/91, för övrigt samma nummer där intervjun med Mare Kandre publicerades. Hon har också medverkat på ett flertal uppläsningar i DBA's regi.


O.B.S. Missa inte Andreas Björsten i P1:s Dagens Dikt (SR) den 19/8! 
Foto: Peter Nyberg

Inga kommentarer :