2020-08-24

Månadens poet: Andreas Björsten (dikt vald av Andreas Björsten)

 

 

VAR FINNS ”THE HOLLOW MEN”?

 

Du säger att jag lever ett ”pseudo-liv”.
Jag stöder mig på skrivmaskinens krycka.
Jag vågar inte visa mig bland folk,
jag sänder ut en storögd dvärg på styltor.

Med rynkad panna är jag avundsjuk
som en demon. Med bittert sinne ser jag
hur barn kan leva helt och fullt.
Och krogen skakar rouletten i mitt huvud.

Du säger ”pseudo” om mitt verk. Jag tror du
hånar nånting du inte känner till.
Jag är en introspektiv natur, för mig

är dikt och känsla ändå ett. Det är min kärlek!
Du säger ”pseudo” och jag vet det finns.
Men titta inte här. Kolla maktens boning.




Omslag av Ola Lindvall


ur "SOM DET BÖRJADE OCH FORTSATTE - samlade dikter 1981-2019" (Bokförlaget Megafon). 
Förord av Håkan Sandell. 

Kommentar: dikten tidigare publicerad i Den Blinde Argus nr 11/12 (1987). I samma nummer medverkade bl.a Lukas Moodysson, Bengt Berg, Peter Uhr, Annicka Lang, Claes Djurberg m.fl. 

p.s. Lyssna på Andreas Björsten i P1:s Dagens Dikt (SR) den 19/8! 

p.s.s. idag, den 24/8, fyller Andreas 61 år. Grattis!

Inga kommentarer :