2020-08-25

Månadens poet: Andreas Björsten (dikt vald av Peter Grönborg)

 

Ingen fejk

Arbetsförmedlingen vill att jag ska bli
kontorist, lagerarbetare
lokalvårdare eller receptionist
men oj jag gick visst vilse
jag vill rita av världen snett och vint som jag ser den
försöker hinna infatta skuggan på väggen
i samma ständigt skiftande formulering

det är många som har velat göra om mig
till någon annan än den jag är
men hur många bergochdalbanor jag än har åkt
var det ingen som lyckades slänga mig ur vagnen
förrän de började spränga bort skenorna framför mig
nu står jag stilla högst däruppe
och balanserar med ena foten
på den magiska gränsen mellan 40 och döden

jag har universitetspoäng
och studieskulder många år har gått förlorade
tyvärr är det ingen pant på människor av glas
banktjänstemännen glömde tända ljuset när jag klev in
jag är lite som poltergeisten i din tv

jag behöver ingen terapeut
talpedagog eller teolog
för att hugga ut bergsmassivet längre
jag gick och la mig som förläst student
men vaknade som autodidakt med lättare ränsel
inatt läste jag ut drömboken
men vaknade ändå fängslad
under fel kolumn i statistiken
det är människan alltid människan
och varför skulle hon ljuga om sin existens
jag sitter framför lögndetektorn
fingrarna kliar hjärtat svimmar men tro mig
jag fejkar en lösning på problemet
men jag fejkar aldrig livet




ur "SOM DET BÖRJADE OCH FORTSATTE - samlade dikter 1981-2019" (Bokförlaget Megafon). 
Förord av Håkan Sandell. 

Kommentar: dikten är hämtad ur Muntliga dikter (Titel förlag, 2008).
Peter Grönborg är kulturjournalist, författare, redaktör och krocketspelare bosatt i Borås. Medverkade i DBA nr 17. Han debuterade med romanen Längs Tvär/ gatan (Janus, 1988). Han har också givit ut ett par böcker om poetry slam. 

p.s. Lyssna på Andreas Björsten i P1:s Dagens Dikt (SR) den 19/8! 


Inga kommentarer :