2021-02-12

Omfångsrikt

Hur ska man hitta en bra läsställning med Lydia Sandgrens debut, Klas Östergrens Renegater och Håkan Sandells Urval? Samtliga dessa böcker omfattar mellan 750 och 900 sidor. Tjocka böcker ger läslust men också ont i bröst och armar när man ligger ner och läser. Johan Jönson mullrar vid horisonten med ett ännu tjockare verk.
(Ur askan i elden: nu har jag precis börjat läsa Hilary Mantels Spegeln och ljuset.)
Det gäller i viss mån att sätta sitt märke på det här viset, och jag inser att jag ligger i lä med min 380-sidiga pocket Samlade dikter.

Kvalitén då? Jo, jag älskade Renegater (som slog ut Lydia Sandgrens sympatiska debutroman i min värld). Sandells bok växer, och då menar jag inte formatmässigt.

1 kommentar :

Gabrielle Björnstrand sa...

Älskade också Renegater, liksom min syrra som sa: Det är så tråkigt att lämna den bakom sig.
Vad beträffar tyngdlagen så är mitt tips: Man ligger i sängen med kudde under huvudet OCH en kudde på magen. På den senare vilar man boken. Det går utmärkt. Jag lovar.