2021-05-25

Fotbollsmusik

som riktigt ung
drömde jag fotbollsdrömmar
om Gordon Banks

inte så att jag själv
var målvakt
men jag beundrade honom
och gillade Stoke City FC

jag visste allting
om fotbollsstatistik
men som spelare… nej

när jag var 12 toppades alla
bakgårdslag
och jag fick inte vara med och spela längre

en vänsterfotad loser
så förvånade alla blev
när jag någon gång gjorde mål

vad hände sen
jag gick över till poesi
och glömde vad fotboll en gång hade betytt för mig

Dikt inspirerad av Hjalmarssons & Lindvalls nyutgivna diktsamling Bänkrader på Bokförlaget Megafon. Det handlar om fotboll som poesi.
"Bänkrader" på Bokus. Och följ gärna @dubbelpoeterna på Instagram eller Twitter.

2 kommentarer :

Ola Lindvall sa...

Vackert Andreas! Igår trillade första recensionen in (utan pren. kan en läsa artikelns inledning)
https://www.arbetaren.se/2021/05/28/vacker-bok-om-fotbollens-gemenskap/

Andreas Björsten sa...

Bra Ola, fortsätt att hålla mig underrättad!