2021-09-12

Om en påstådd obegriplighetsdebatt

minns ni 00-talet
då den största förolämpningen
man kunde tillgripa mot en litterär fiende
var att denne ville ha
begriplig poesi
obegriplighetsdebatter
det visste ju alla
var omöjliga att vinna
sedan 1944
och vem ville vara Sten Selander 2005
men det var inte det saken gällde
svårbegriplighet kunde vara stimulans
ansåg jag
det jag ville ha var
tilltal och kommunikation
inte poesi som krävde manual
utrymme för tolkning, vad är det
så länge akademiker slår fast
hur det experimenteras på rätt sätt
vem var det som sa:
jag hatar kommunikation
kom undan med det
och sedan svängde
180 grader
jag kan älska dig oavsett att du har ett
ibland tämligen dunkelt språk
men jag tål inte att du ljuger
om dina bevekelsegrunder
låt mig välkomna drömmen
om det underbaras och det omedelbaras poesi

Inga kommentarer :