2021-09-14

Vägar till Hydra och Rom

alla vägar bär till Hydra
och alla bär till Rom

min kompis L. visar mig vägen
till ett hemligt igenkänningstecken

när jag väl kommer dit
konsten att hitta Leonard Cohens hus
kräver lite klokhet

konsten att komma iväg till Rom
går lite snabbare att lära sig

de vita gardinerna fladdrande över manuskripten
i Keats-Shelley’s Memorial House

jag minns bara rummet
där allt stod öppet
och där John Keats dog

en annorlunda känsla
av själsprövning och rening

fantiserar efteråt
om att en mini-fontän av Bernini
kom seglande genom rummet
som ett bläckhorn

och John Keats signerade dikterna
med sitt namn i vatten

innan han föll tillbaks
mot kudden

och alla kunde läsa vad där stod

kom med mig
och jag ska visa er minnet

hoppas vi hinner till Cohens hus
jag har aldrig varit där

Inga kommentarer :